Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan jag tillreda potatisgratängen dagen före?

  • MilleH 3 september 2008

    Ska ha konfirmation på lördagen och planerar för fullt... Det är en dagstillställning med buffé men jag har snackat med en del av gästerna att dom gärna får stanna kvar och fira lördagskvällen med oss. Nu undrar jag bara hur jag ska hinna med allt! Vi tänkte marinera lite biff till kvällen, men skulle gärna ha en gratäng till, men hinner ju omöjligtvis fixa det på lördag morgon. Vet någon om man kan tillreda en potatisgratäng så gott som färdig dagen innan utan att den "lider"??

    Tacksam för svar!

    Mille

  • svt 3 september 2008

    Du kan göra hela gratängen klar dagen före och när du värmer den lägger du över riven ost så ser den nygjord ut

  • bernit 3 september 2008

    Ja !!

  • sonja55 3 september 2008

    Varför inte köpa de fädiga gratängerna på påse de är klara i ugnen på 20 min. Den stora påsen räcker till 6-8 pers, den lilla till 2-3 pers. Jag brukar krydda på dem lite extra innan de sätts in i ugnen. Hade själv sådana när min man fyllde 60 år (till 25 pers.) de var faktiskt goda. Man måste få vara lite bekväm ibland. (Y)(Y)

  • sonja55 3 september 2008

    Skrivet av sonja55 den 3 sep 2008

    Varför inte köpa de fädiga gratängerna på påse de är klara i ugnen på 20 min. Den stora påsen räcker till 6-8 pers, den lilla till 2-3 pers. Jag brukar krydda på dem lite extra innan de sätts in i ugnen. Hade själv sådana när min man fyllde 60 år (till 25 pers.) de var faktiskt goda. Man måste få vara lite bekväm ibland. (Y)(Y)


    Jag menar de som är vakumförpackade, inte de som är frysta

  • ennali1 3 september 2008

    När jag gör potatisgratäng, gör jag den av rundpotatis
    (det är nästan omöjligt av mandelpotatis) och då gräd-
    dar jag gratängen halvfärdig. När jag ska bjuda på den
    häller jag på lite extra vätska - grädde, matlagnings-
    grädde eller mjölk - lägger på lite riven ost och gräddar
    den färdig. Smakar precis som nygjord!! :p:p

    Perfekt om man ska ha med den till stugan, knytis
    eller något annat ställe!

    Lycka till!

  • boz1965 3 september 2008

    Det är med gratänger som med grytor - de är bäst dagen efter =P

  • MilleH 4 september 2008

    Tack för hjälpen - nu vet jag hur jag ska göra! (Y)

  • sajoh69 4 september 2008

    Du kanske kan göra denna:

    Fransk potatisgratäng

  • farmoreva 8 september 2008

    Kanonbra!
    Jag har gjort så tidigare men glömt bort det. Nu blev jag påmind och har sparat sajohs recept.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.