Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan man frysa färska örter?

  • Agi007 24 juli 2008

    Köper ofta färska örter som jag tyvärr måste slänga då de blir dåliga (N) Nu har jag både persilja och basilika som jag nog inte kommer att kunna använda och som börjar bli lite vissna.

    Har för mig att jag läst någonstans vilka färska örter man kan frysa, men kommer ej ihåg var. Hoppas någon kan hjälpa mig, vad göra med färska örter?!

  • systeryster 24 juli 2008

    Jag brukar köpa både dill och persilja fryst från findus, men jag vet inte om de är speciellt duktiga på det eller om vi amatörer också kan frysa in dill.Persilja går bra men blir fuktig vid upptining.Basilika kan man ju torka?

  • Ingan 24 juli 2008

    ja ,det har jag undrat också.t.ex oregano?

  • Gillsan 24 juli 2008

    (Y):)Det går utmärkt att frysa alla örter. (L)
    J(Y)(Y)ag både fryser in och torkar mina örter. Är kanon och ha till vintern.(Y)(Y)

  • marilyn 24 juli 2008

    Hacka och frys. Det går alldeles utmärkt. Blir ju inte som färska men kan användas i tex. grytor.

  • lenajeanette 25 juli 2008

    Dill, persilja tycker jag går utmärkt att frysa. Oregano lämpar sig mer för torkning. Basilika duger endast färsk, det är min åsikt i alla fall.

  • MalinJ 25 juli 2008

    Jag har bl.a. oregano, Rosmarin, dragon och citronmeliss som ska vara fleråriga i mitt trädgårdsland. Är det någon som vet hur man övervintrar dem? Är det som Persiljan och gräslöken - behöver inte göra något - de kommer av sig själva?

  • monac 25 juli 2008

    planterar ut rötterna på örtkryddorna jag köper...eller i ny jord på balkongen...min basilika har jag haft & ätit av sedan i maj.
    Citronmeliss kommer igen liksom oregano,salvia,olika myntor m.fl.
    Har inga frysknep tyvärr.

  • evaldo 25 juli 2008

    Dill och persilja går bra att frysa. Jättebra att ta fram just så mycket som går åt för stunden.

  • The_mama97mia 25 juli 2008

    Det går ju att köpa frusna kryddor, till o med basilika. Så det måste ju gå bra. Jag ska testa själv när det blir dags att skörda.

  • Agi007 25 juli 2008

    Tack för alla svar ! Jag ska definitivt frysa min persilja, men har inte köpt frusen persilja, sa jag vet inte hur den normalt ser ut.
    Bör man hacka först? Ska man frysa iskuber, eller hur blir resultatet det bästa? Basilikan har jag i kruka så jag har ju fått tips avseende det också!
    Jag brukar även köpa koriander, men den ar ju lite lik persiljan, sa det ska val också gå bra att frysa?
    Och mynta? Vet någon ?

  • K-kristina 25 juli 2008

    Jag fryser både dil,persilja o gräslök, hackar eller klipper i små bitar och sen lägger jag dem i glasburk ar tex barnmatsburkar och fryser in dom. Sen är det bara att ta ut så mycket man behöver. Dillen kan bli lite fuktig ibland men då skrapar jag ut med sked lagom mycket o sen sätter jag burken med resterande kvar ini i frysen igen. Är perfekt att köpa dill och persilja på hösten i stora kvantiteter sen har man fyllt behovet för det man behöver i ex grytor o såser

  • lenajeanette 25 juli 2008

    Ett litet latmansknep med persilja, frys persiljan, rensad från stjälkar, löst i en plastpåse. När den sedan är fryst är det bara att klämma på påsen så blir det som hackat.


    Rosmarin är svår att övervintra ute, dragon kan lyckas men är osäker, beror lite på hur vintern är.
    Oregano sprider sig efter ett par år till en djungel, och tar lätt över kryddlandet, ett tips är att ta en hink och knacka ut botten och sedan gräva ned den i landet och sedan plantera oreganon däri, samma med mynta och pepparmynta.

    Citronmeliss fixar också att övervintra men kan försvinna om vintern blir kall, funkar hur bra som helst att plantera en kruka du köper i vanlig livsmedelsaffär.

    Många härliga recept med färska örter kan du hitta på www.ortonovo.com och på www.swegro.se hos www.santamaria.se gå in under sortiment sedan fresh herbes så kan du klicka dig omkring och lära dig massor om färska örter samt kolla recept.

  • lenajeanette 25 juli 2008

    Ett tips jag hittade på swegros hemsida, man kan ladda hem receptbroschyrer i pdf-format, de var verkligen läckra.(Y)

  • MalinJ 26 juli 2008

    Åh, jag tackar för hjälpen jag med! Bör kanske gräva upp min rosmarin och övervintra den inomhus. Tack Agi007 för att du startade tråden så jag kom ihåg att ta reda på det innan vintern kom. Många användbara tips!

  • Feffy 30 juli 2008

    Basilika går fint att frysa. Men den är som bäst absolut färsk men den duger bra även när den har varit fryst. Kanske inte i sallader och sånt men till grytor och liknande funkar det utmärkt.

  • AnneNi 9 mars 2009

    Står just nu och hackar min persilja för att frysa den... Har aldrig gjort det så det är spännande att se hur den blir... Kan man frysa allt i en påse, eller är det bättre att frysa "portioner"?
    När det gäller färska örter i kruka så har jag en rosmarinplanta i en kruka på balkongen som stått där i ca 1, 5 år... Gör inget särskilt med den över vintern, den har bara fått stå där och överlevt bra tycker jag... Ska kanske tilläggas att jag bor på 5:e våningen i centrala malmö och det har ju inte varit någon supervinter varken i år eller ifjor, så det är kanske därför den klarat sig så bra... Använder det nästan aldrig, men i helgen använde jag lite av den när jag gjorde steak Diane med smörstkt potatis med rosmarin. Det blev väldigt gott!

  • Quinaxie 24 oktober 2016

    Alla örter går att frysa, se till att lägga dom i en lite "större" påse och låt en del luft vara kvar. Ta ut påsen och skaka så blir örterna "styckfrysta". Bara att ta ut påsen och ta så mycket man behöver och sen snabbt in i frysen igen.

    Ang övervintring av vissa perenna örter, klipp ner en bra bit (nästan allt) och gräv ner den. Köp halm och täck gropen med eller hopknölat papper sen grankvistar. Har man inte det så finns det kokosmatta i de flesta handelsträdgårdar man kan köpa. Hoppas det var användbar info och lycka till.

  • mep 25 oktober 2016

    Ett annat tips när det gäller dillkronor, dom fryser jag in. Inte alltid man har när det är tid för inläggning av gurkor, o ibland är gurktiden lång. Fryser dom i en tätslutande plastburk.

  • AnnikaDanielsson_1 17 november 2016

    Skrivet av MalinJ den 25 jul 2008

    Jag har bl.a. oregano, Rosmarin, dragon och citronmeliss som ska vara fleråriga i mitt trädgårdsland. Är det någon som vet hur man övervintrar dem? Är det som Persiljan och gräslöken - behöver inte göra något - de kommer av sig själva?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.