Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan man frysa grillad kyckling?

  • Sukayna 11 maj 2010

    Hej!

    Undrar om man kan grilla kyckling och sedan frysa den utan att det blir fel smak på den senare?

    Ska resa och vill gärna att familjen ska ha något att snabbt ta ur frysen och äta utan att behöva laga det själva.

    Om det går, hur gör man då? Låter man den grillade kycklingen tina eller in i ugnen direkt?

    Mycket tacksam för svar

  • Okänd 11 maj 2010

    Det går jättebra att frysa kyckling :) Ibland blir den t o m saftigare efter den har varit fryst märkte jag av en slump när jag råkat grilla massa filéer aningens för länge...

    Jag tror man kan göra på båda sätten, tina kycklingen först eller direkt in i ugnen fast jag har faktiskt bara provat det förstnämnda då jag ofta grillar mer kyckling än vad jag behöver för att sedan frysa in och ha i olika sallader allt eftersom.

  • AnneNi 11 maj 2010

    Menar du att grilla en hel kyckling, frysa den för att sedan värma den i ugnen?
    Själv hade jag nog grillat den och "plockat rent den" och fryst bara köttet utan ben. Det tar mindre plats och går snabbt att tillaga sen.
    Har förvisso inte gjort detta eftersom jag aldrig själv lagar grillad kyckling (men har däremot vid något tillfälle fryst ner lite kycklingbitar från en köpt grillad kyckling och haft till sallad). Vad jag minns från när jag ätit kycklingen kall har den smakat bra iaf så jag ser inget problem med att frysa den o bara värma den sen.
    Hoppas mitt svar var till någon nytta ...
    Lycka till med kycklingen :-)

  • Okänd 11 maj 2010

    Ja hjälp ja *hemmablind* Jag menade kycklingfiléer, hel kyckling har jag aldrig provat utan då hade jag nog gjort som AnneNi :)

    Kom att tänka på att det fanns för många år sedan (vet ej om det finns idag) "Stinas kyckling" frysta bitar i aluminiumform.. Någon som vet/kommer ihåg om de kycklingarna redan hade varit grillade en gång?

  • Mistys 11 maj 2010

    Stinas kyckling är rå, marinerad.

    Jag tillhör nog dom som tycker att fryst kyckling inte är gott. Däremot smakar det helt ok om man grillar/ steker kyckling, delar i bitar och fryser in i sås. Blir inte den där torra, tråkiga fryssmaken då som jag tycker att det blir annars.

  • jas65 12 maj 2010

    Smak förändring från nygrillad kyckling och fryst kan ju kanske märkas. Det finns ju färdig grillade kyckling vingar och lår ben som är frysta.. Men är det hel grillad kyckling du skall grilla så skulle jag nog skära ut skivor av den innan du fryser den och sedan tina skivorna i micron eller i ugnen.

    Mvh
    Höfta på med grillade kycklingar och deras ben o vingar

    Anders

  • Sukayna 12 maj 2010

    Tack tack för alla era svar
    Jag hade tänkt att grilla kycklingklubbor (inte en hel kyckling). Då förstår jag av era svar att man kan frysa men att det nog blir godare om man rensar från ben.

    Ska prova innan resan. Hoppas det blir gott!

  • Okänd 12 maj 2010

    Men grillade kycklingklubbor borde kunna funka fint att frysa tycker jag :) Lycka till!

  • Okänd 12 maj 2010

    Blir kanon i en pyttipanna!

  • Sukayna 12 maj 2010

    Jag fryste ett par kycklingklubbor igår (de blev över). Tog ut en av dem idag och lät den tina, sedan smakade jag bara utan att värma eller något. Den smakade bra faktiskt. Inte lika gott som nygrillat, men jag blev nöjd ändå.
    Om man lägger dem i kylskåp blir de ju inte alls goda, spec om de är med ben.

    Innan resan kan jag grilla tiotals kycklingklubbor och in i frysen. Sen gäller det bara att värma!

    Tack för alla generösa svar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.