Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan man resa med salt sill i bagaget?

  • an_lin 23 november 2009

    Ska resa bort och fira jul i "det stora landet i Väster". VI har barn som bor där. Men vi vill gärna ha sill i jul. Det andra kan vi fixa till där. Men salt sill tycks inte finnas enligt barnen. Så min undran är om någon kan svara på om man kan ta med salt sill i plastförpackning i resväskan (och göra löksill mm är vi kommer dit). Jag menar så att det inte "exploderar" bland kläder mm eller om sillen blir dålig av den långa transporten...

  • hanstom 23 november 2009

    Tveksam om tullen gillar det,annars inga problem ,sillen ligger fint i sin saltlag även i rumstemperatur.

  • The_mama97mia 23 november 2009

    Hur är det med helkonserv - du vet typ inläggningssill???

  • The_mama97mia 23 november 2009

    Tror det är mer förbud mot grönsaker - men kolla upp det på Luftfartsverkets sida, vad man får och inte får ha i packningen, det är ju lite special att åka till USA-t.

  • Okänd 23 november 2009

    Det här är ett verkligt dillemma för oss Svenskar!
    Sill till julen, påsken, midsommaren och däremellan den stekta salta sillen med lök och kokt potatis.
    För att inte tala om spicken sill med sur grädde,(gräddfil), gräslök och skalpotatis.
    Det har fött många hungriga magar!
    Men i USA?
    Nja, försök inte att ta in salt sill i handbagaget, då blir du troligen arresterad som terrorist!
    För att ha infört förgiftad mat.
    Hamnar på Guantanamo!
    Får fira jul i orange overall.
    Utan både julgran och sill!
    Lämna den salta sillen i Svedala, den har dragit till sig tills du kommer hem, och är då bara så underbar!
    God Jul!

  • jimboz 23 november 2009

    Till Thailand vart det inga problem att ta in Krabba, kräftor eller rökt böckling. Jag hade en hel resväska full..Men Usa som har världens största noja lär nog höja ögonbrynen..Risken är att du får sitta flera timmar på flygplatsen och bli visiterad både här och där.

  • MatAnders 23 november 2009

    Kanske ok om det är av fabrikat ABBA!!:D

  • MatAnders 23 november 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 nov 2009

    Det här är ett verkligt dillemma för oss Svenskar!
    Sill till julen, påsken, midsommaren och däremellan den stekta salta sillen med lök och kokt potatis.
    För att inte tala om spicken sill med sur grädde,(gräddfil), gräslök och skalpotatis.
    Det har fött många hungriga magar!
    Men i USA?
    Nja, försök inte att ta in salt sill i handbagaget, då blir du troligen arresterad som terrorist!
    För att ha infört förgiftad mat.
    Hamnar på Guantanamo!
    Får fira jul i orange overall.
    Utan både julgran och sill!
    Lämna den salta sillen i Svedala, den har dragit till sig tills du kommer hem, och är då bara så underbar!
    God Jul!


    Ja spicken sill e ju klart det godaste som finns i sillväg men jag kör ljummen småvarm grädde.

  • Okänd 23 november 2009

    Jag kan se scenariot framför mig, du sitter och bönar och ber, please, taste it!
    Men inte får du en tullare over there att bita i en salt sill, eller?
    Du blir belagd med hand och fotbojor, införd i CIA.s register, Obama förklarar krig mot Sverige, kanske inte krig, men i alla fall en kraftig not till utrikesministern, vad han nu heter, förmodligen sitter han och äter sill till jullunch någonstans som han smugglat in med hjälp av sin politiska immunitet.
    Eureka!
    Du skall skaffa dig diplomatisk immunitet, då går det vägen!

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av MatAnders den 23 nov 2009

    Kanske ok om det är av fabrikat ABBA!!:D

    Ja då så klart!

  • boz1965 23 november 2009

    Kolla här på USA-tullens hemsida: http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/vacation/kbyg/prohibited_restricted.xml#FoodProductsPrepared

  • Okänd 23 november 2009

    Inte ABBA väl?

  • boz1965 23 november 2009

    Blev lite osäker efter att ha kollat upp amerikanska tullens hemsida. Men läs på länken ovan och avgör själv. Som jag har förstått det gäller totalförbud för kött och köttprodukter, om det också gäller fisk är osäkert.

  • jimboz 23 november 2009

    Maila Aftonbladets resereporter om det inte löser sig..Här är en artikel om några andra doningar
    http://www.aftonbladet.se/resa/mejlaresa/article361188.ab

  • bompen 23 november 2009

    https://help.cbp.gov/cgi-bin/customs.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=82
    Här kankse du hittar svaret

  • an_lin 23 november 2009

    Tack, tack!
    Jag vet att tullen har sina bestämmelser men det var inte det som jag ville ha svar på. VAD JAG UNDRAR ÄR HUR SILLEN MÅR, RENT KVALITÉTSMÄSSIGT, NÄR VI KOMMER FRAM.
    Att USA är lite värre än andra länder vet jag oxå! Men en liten förpackning sill att lägga in själv när vi kommer fram vill jag ha med mig ändå. Jag tänker inte ha den i handbagaget utan i resväskan. Den som man checkar in således. Gillar inte folk som tycker att de kan ha sin resväska som ett handbagage i hatthyllan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.