Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Karlspader!!

  • 13 november 2004

    Tack för hjälpen och en bra gissning ;-)men näe.. inte läst fel...hon som sa det till mig bokstaverade det...har dock sökt vidare och kommit fram till att det måste vara "Karlspader"....som är ett "gammeldags" salt. Numera använder man tydligen finsalt istället, men vissa ur den äldre generationen bakerskor säger tydligen "Karlspader" ännu. Enligt "Tant Elsa" på HJ fanns det oxå en sorts jättemöra och exlusiva gifflar som kallades Karlspadergifflar:Degen är en fin vetedeg med äggulor,socker och litet salt. Ca 24 gifflar får du av. 2 dl mjölk, 1 dl flytande margarin,1/2 pkt jäst(25 g), 3/4 dl socker, 3/4 krm salt, 3 - 4 äggulor och 7 dl vetemjöl.Jäs som vanligt både i bunken och i utbakad form Pensla med 1 uppvispatägg. Grädda i 250° ugn i 7-8 minuter till lagom färg. Monica

  • 14 november 2004

    Vet du vad jag tror det är isåfall, jo hjorthornssalt. för det lägger man i "karlsbadersbullar el kransar här i Finland. Kanske man inte hade annat än salt förr i tiden .Men härheter det karlsbader ointe karlspader.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.