Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kenwood

  • Okänd 18 december 2011

    Har kollat lite på köksassistenten kenwood KMX och stavmixer/matberedaren kenwood HB, är det någon som har någon erfarenhet av någon av dessa? Rekommenderas dem, eller finns det bättre alternativ? Priset är inte det viktigaste utan kvalitén, men vill helst inte lägga mer än 5-6000 som mest.

  • maxxess 19 december 2011

    Det negativa jag läst om kMix är att degkrok/visp inte går djupt nog i kärlet samt att den skulle vara lite klen (som Kitchen Aid). Samtidigt har jag sett omdömen från folk som är jättenöjda.

    Det tråkiga med kMix är ju att alla de roliga tillbehören för serierna Chef och Major inte passar, det är helt unika tillbehör.

    Dessa finns för kMix:
    http://www.kenwoodworld.com/uk/Products/kMix-by-Kenwood/kMix-Accessories/

    och dessa för Chef och Major:
    http://www.kenwoodworld.com/uk/Products/Kitchen-Machines/Mixer-Accessories/

    Man köper gärna på sig lite tillbehör med åren och då är det ju sjyst om de passar i många modeller ifall något händer med maskinen. Själv har jag en KM020 (Major Titanium, har gått ned i pris rejält) som jag är väldigt nöjd med tillsammans med blender, köttkvarn, skiva/rivtillsats Pro Slicer och snart också den billiga pasta makern för att göra spagetti, makaroner mm. Matberedaren har fått gå i pension..

  • svenaxel 19 december 2011

    Jag har en Kenwood chef som nu ar ca 40 år gammal , med alla tillbehör som juicer, liquidiser och kvarn! Den har ännu inte haft något fel av betydelse +allt fungerar bra!
    Så kvalitrn är bra , önskar bara att den var större, så att man kunde göra större satser med deg vid baket.
    Jag kan dock såga att en bättre maskin kan man inte få!

  • zudette 20 december 2011

    Vi har en Kenwood major och är väldigt nöjd. Valde den då jag ville ha en hel assistent med degkrok, mixer och köttkvarn. Tycker det verkar vara ett bra val. Kuriosa är att vi i butiken där vi köpte den så lär det ha kommit in en kvinna som ville ha en ny packning till sin Kenwood. Packningen skulle sitta på en assistent som gick ur sortimentet för läääänge sen - hennes assistent var väl minst 30 år gammal.... Idag kanske man inte ska utgå ifrån att grejerna är lika bra (mycket verkar ju tillverkas med en riktad hållbarhet på ca 10 år :/) men ett erkänt märke borde väl ha lite att leva upp till i allafall, kan man tycka.... Lycka till med ditt val!

  • Okänd 20 december 2011

    tack för tipsen, var ligger en kenwood major eller chef i pris?

  • asasto 20 december 2011

    OT : min Kenwood är inköpt i början av 50talet och funkar fortfarande bra och alla delar finns, även instruktionsboken finns kvar är bara sladden som är utbytt. Använder den dock sällan ljudnivån är ganska hög men gissar att man nog blivit bättre på den biten numera, ljudet är ju så högt att man går och hämtar hörselskydd.

  • svenaxel 20 december 2011

    Jaha, ljudet är lite högt, om man inte byter fettet i drevlådan+jag har lagt i nytt fett+siliconfett, vansinnigt dyrt men det har väsentligt sänkt ljudnivån.
    Priset pa en Kenwood Chef är relativt högt+ Jag vet inte priset i Sverige, eftersom jag just har flyttat tillbaka efter 39 år i England , Cypern ock KSA, men i England är det £ 450:00.
    Jag köpte min för £ 5:00( 50 kr!).

  • maxxess 20 december 2011

    För priser så är det ju bara att kolla på prisjakt.nu och ev. pricerunner. KM020 är väl den som ger bäst "bang for the buck" just nu med ett pris strax över 4200 kr. Ett 7-liters kärl kan tyckas stort men själv tycker jag 4.x liter är lite väl snålt när man bakar, eller strimlar kål till pizzasallad eller... :-)

    Det kan löna sig att leta paketpriser med olika tillbehör.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.