Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka ris

  • MatAnders 4 januari 2011

    Hur kokar ni ert ris (inte uncle bens) för att få det fluffigt och bra?
    Jag har kollat runt lite på youtube och kan konstatera att jag gjort helt fel visserligen har det blivit ok men ibland lite kladdigt.
    Så genomgående så skall.
    1 Riset sköljas minst 3 ggr
    2 Vattenmängden har inte någon speciell betydelse men ta dubbelt med vatten kontra rismängd.
    3 Koka utan lock och ha i några matskedar olja eller smör och salt (lite mer än man brukar ser det ut som på filmerna)
    4 Tillsätt riset när vattnet kokar och rör om då och då.
    5 Häll av riset efter ca 10 minuter (när det har lite al dente kärna) låt ånga av i durkslaget 2-3 minutersedan tillbaka i kastrullen med en hand duk under locket och låt vila i ca 5 minutet utan någon värme på plattan.
    Då verkar det bli fluffigt och perfekt.

  • Okänd 4 januari 2011

    Får visst tänka om då :)

    iofs så använder jag uteslutande uncle bens men det kan ju hända att jag kanske kokar matbasiris och då är det nog ett bra tips att göra så.

    Kokar jag mycket använder jag riskokaren.

    Nåt som är svårt att få bra tycker jag är jasminriset. Det blir aldrig som på dom här kinarestaurangerna.

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Oj tack för den risskolan! :) Jag sköljer visserligen alltid riset, men lägger i det direkt. Trodde inte heller man skulle röra i riset? Har ju alltid fått höra att det är fel :S Tack! :DD

  • Riss 17 januari 2011

    Jag kokar mitt ris i micron. Det blir perfekt varje gang. jag anvander oftast Jasmin ris ibland Basmati.
    Jag har en billig plast ris kokare for micron som jag anvander.
    jag haller i en och en halv gannger vatten till riset. som jag skoljt under rinnande vatten forst och salt forstas.
    Jag kokar det pa "medium high" i 20 minuter, men tiden kan variera lite beroende pa hur efectiv din micro ar.

    Om man kokar det pa spisen sa gor jag det pa samma satt. jag haller det skolda riset i en kastrull med vatten och salt. Sa fort det borjar koka sa lagger man pa ett tatt slutande lock och satter plattan eller lagan pa det lagsta. Efter 20 minuter stanger man av plattan och lat riset sitta i 10 minuter utan att lyfta pa locket.( om man har en elspis ar det bast att ta bort kastrullen fran spisen.)
    :)

  • ElDingo 17 januari 2011

    Jag använder oftast basmati och kör det på låg värme med lock. Låter det stå en 5-10 minuter efteråt brukar det bli bra. Jasmin upplever jag smakar bäst om det får vara lite klibbigt.

  • The_mama97mia 18 januari 2011

    *sparar denna tråd* ris är ngt jag alltid misslyckas med...

  • Amika 18 januari 2011

    Jag sköljer riset och låter det ligga i blöt i en timme, sen häller jag av det och sköljer det igen.
    Sen häller jag det i kokande vatten, mycket vatten och kokar tills det smakar klart, ca 10-20 minuter. Lite beroende på vilket ris jag använder. Sen häller jag av vattnet och låter det rinna av i durkslag. Sen lägger jag tunna skivor av potatis i botten på kastrullen i ett fint mönster och häller på lite olja och kryddar med salt och peppar. Sen häller jag tillbaka riset och tillagar det utan att röra om i ca 5-8 minuter. Sen lägger jag en tallrik över kastrullen och vänder den upp och ner så jag stjälper upp riset på tallriken. Då får man en jättegod stekt yta på riset och potatisen bildar en fin stjärna. Mumsigt som bara den! :)
    Det lärde jag mig av min kompis mamma som kommer från Iran. Persiskt ris. :) Jag använder oftast långkornigt basmatiris.

  • boz1965 18 januari 2011

    Har hört att man kan "koka" ris utan värme bara genom att låta det stå i blöt över natten. Har dock inte testat det själv. Fast lite science fiction känns det nog som iaf...

  • poffa 18 januari 2011

    Förr var det vanligt att man sköljde riset då det var av sämre kvalitet och innehöll damm och grus, och eller om man vill få bort stärkelse.


    Numera är det inte lika viktigt att skölja riset, om man inte har ett speciellt syfte.

    Så hur kokar man ris generellt så att det blir saftigt och fluffigt? Tja, olika sorters ris har olika egenskaper.

    (Läger man riset i blöt så blir koktiden kortare).

    Men bortsett från det så gör jag så här: Lägg riset i en kastrull, om riset fyller upp kastrullen till ca en centimeter, se till att vattnet går upp till ca 2 centimeter. Alltså ska vattnet vara en centimeter över riset.. Är det 2 centimeter ris så ska vattnet vara 1 centimeter över riset.


    Kokning.
    (Gäller främst vanlig elspis).

    Sätt spisplattan till högsta värme, låt riste koka så i en minut med locket på. Sätt sedan spisplattan på lägsta temperatur ca 5-6 minuter, stäng sedan av spisplattan.

    Låt riset stå kvar på plattan eller för att vara säker, dra av kastrullen från spisplattan och låt riset stå och efterdra och svälla upp, givetvis är locket på under hela proceduren.

    På detta sätt får man ett ganska perfekt ris utan att hålla på och röra runt mm.

    Obs! Vissa sorter av ris, exempel råris kan kräva mer vätska. läs på förpackningen.

  • Bumbis 18 januari 2011

    Använd Uncel Ben´s ris så blir det alltid perfekt. Lite dyrare men man behöver varken skölja eller lägga potaits i botten. "Perfekt resultat varje gång"

  • The_mama97mia 18 januari 2011

    Amika, det är så gott med potatisskivor i botten! Godaste ris jag ätit!
    Jag gör också prazzorizo med purjolök i botten, toppengott.

  • jbson 18 januari 2011

    Min farmor fräste alltid riset i lite olja och någon pressad vitlök innan hon tillsatte kallt vatten och kokade enligt anvisning. Hon gjorde himla gott ris! =)

    Jag kokar enbart Basmatiris, sköljer jättenoga (ju mer man sköljer ju klibbigare blir det!)
    Kokar riset enligt anvisning men låter kastrullen stå kvar på den avstängda plattan 15-20 utan att röra om, där efter har jag det perfekta riset! Perfekt luftigt och klibbigt!

  • poffa 18 januari 2011

    "pilffris " ärinte heller fel... :)

  • jas65 18 januari 2011

    Skölj riset 3 ggr.Ttredubbla mängden vatten än vad riset du skall koka. Koka upp. Inget smör eller salt, Sänk värmen vid nästan kokning till låg temp 2-3 tills riset är klart ca 20 minuter. Här hemma kokar vi ris varenda dag. Vi köper 20 kg säckar i de Asiatiska affärernna.Uncle Ben använder inte vi och heller inte annat ris än vad som finns i de Asiatiska affärerna.

    Mvh
    Höfta på med risgrynen.

  • Amika 19 januari 2011

    Skrivet av Bumbis den 18 jan 2011

    Använd Uncel Ben´s ris så blir det alltid perfekt. Lite dyrare men man behöver varken skölja eller lägga potaits i botten. "Perfekt resultat varje gång"


    Men jag lägger potatis i botten bara för att det är snyggt och gott. :) Det fyller ingen annan funktion. :)

  • Amika 19 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 18 jan 2011

    Amika, det är så gott med potatisskivor i botten! Godaste ris jag ätit!
    Jag gör också prazzorizo med purjolök i botten, toppengott.


    Jaaa... Visst är det gott? :) Jag älskar den frasiga botten som blir när man "steker" riset i slutet. :)

  • The_mama97mia 25 januari 2011

    ja nu blir det oftare ris här hemma när jag börjar få kläm på koket!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.