Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokning av gryta

  • Moorstream 17 november 2009

    Hej,

    Har lagat en del grytor av nötkött och tycker jag fått bra resultat med mört och fint kött inom den specificerade koktiden. Jag har då plattan på ca 3 på en 12 gradig skala så det hela tiden bubblar lite grann. Jag får dock sämre resultat när jag gör samma för fläskkött och älgkött då det fortfarande är jättesegt efter rekommenderad tid.

    Är det en lämplig värme för att koka gryta på, 3 av 12?

    Hur skiljer det sig med hur hårt grytan ska koka mellan olika kött, t.ex. fläsk, nöt eller älg?

    Är det sant det rykte jag hört att ju längre fläskkött kokar i gryta desto segare?

    Mvh, M

  • henkanoo 22 november 2009

    Tja. Allting beror ju på kvalite av kött. Gärna så fett som möjligt, blir mörare då. Det är rätt som du säger att det ska puttra försiktigt, man ska inte "misshandla" grytan. Fläsk beror ju på vad det är för styckdetalj. Är det file eller lägg? Både inner och ytterfile´ bör du ju koka snabbt, altså inte längre än att det är klart. Älg brukar vara bra att koka länge. Tänk på att du alltid styckar köttbiten mot fibrerna, altså inte längs med...

  • Skogis59 22 november 2009

    Har ingen betydelse hur hög värme du har på plattan för hur mört köttet blir. Det är TIDEN det handlar om. Skit i vad som står i recepten m ev. tid. Kör maten til den är klar. PÅ låg värme, bara det sjuder!!
    Jag gör ibland köttgrytor i ugnen över natten, 100grader längst ner på gallret med lock på. Funkar lika bra medan man är på jobbet (Y)(Y)
    På samma vis kokar jag ärtsoppa. Senast kokte den i 12 timmar(Y):D Inga hårda ärter där inte. hehe

  • Skogis59 22 november 2009

    ""Älg brukar vara bra att koka länge. ""

    Varför i herrans namn då? Om man får fråga.
    Det beror helt på åldern på djuret.

  • busan37 22 november 2009

    Jag kokar alltid allt kött länge. Det blir alltid mört, minst 2-3 timmar.Gärna längre om jag har möjlighet.Jag kokade en köttgryta, av fläsk i 6 timmar en gång. Köttet smälte i munnen (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.