Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

korrekturläs recepten!

  • Virvlande 16 november 2010

    Hej!
    Jag vill bara be er att korrekturläsa era recept innan ni lägger upp dem.
    Bara idag har jag tittat på två recept där för mycket information saknas för att man ska kunna genomföra det ordentligt.
    Gradantal på ugnen saknas ibland, ingredienser nämns i beskrivningen, men inte i ingredienslistan och tvärtom.
    Exempelvis har det stått att man ska blanda i sockret, men det står inte hur mycket. Det har också stått att man ska ha i salt, men inte när. Det finns även de som inte skrivit ut hur länge något ska vara i ugnen...

    Det blir så mycket lättare om vi korrekturläser våra recept innan vi ger ut dem, snälla tänk på detta!

    MVH
    Matilda

  • Varg218 16 november 2010

    Jag håller med! Mer korrekturläsning åt folket!
    Det är så frustrerande med halvfärdiga recept...
    Visst, man kan ju alltsomoftast lista ut tider och grader, men med mått är lite svårare..

  • Okänd 16 november 2010

    Jag har väl haft tur då när jag har letat recept.Eller också ratar jag recept som är ofullständiga vid första titten. Det finns också recept som man får gissa sig till volym.
    Det kan stå potatis bara. Jaha hur många, mycket då? Stora eller små? Och ska den skivas kan det också vara bra att veta hur tunna skivor. Det påverkar tidsangivelsen i ugnen också.

    Iofs så är det recept som är över 2 månader gamla. Jag hoppas det blir tydligare nu när saiten ska uppdateras.

    Och hur många läser reglerna om hur man skriver ett recept korrekt. Gå in på manualen och läs innan så slipper ni också få receptet i retur. Och bli uppretade för det.

  • Josses 16 november 2010

    Ibland upptäcker man inte att man har gjort fel trots att man läser dem flera gånger innan man skickar in dem.

    Kan det vara så svårt att skicka tillbaka dem för rättelse innan de blir godkända?{question}
    Är det inte det ni godkännare är till för att se om det är något fel vi gör och hjälpa oss om det har blivit fel?

    Det har nog hänt fler än mig att de har kommit tillbaka och det har stått att man ska kolla upp stavelsen på tex créme fraiche för den är fel och ändå har man skrivit av burken för att det
    ska bli rätt stavat.

    Läsa manualen gör vi nog men trots det så kommer de ibland åter pga ditten och datten och man gör om och ändå hittas det mer fel, kan det inte skrivas alla fel på en gång?

    Ni godkännare ska ha en STOR ros för ert arbete här!!!

  • Marre73 16 november 2010

    Håller helt med föregående "talare", men det är frustrerande när recept kommer tillbaka om och om och omigen.Tack och lov var det länge sedan nu, men det kanske är jag som blivit bättre på att skriva.............{embarrassed}
    Har ibland fått en undran ang recepten med och det är bra, jag svarar snarast möjligt!

  • boz1965 16 november 2010

    Jag har också märkt att det kan vara lite si-och-så med gamla recept från tiden innan MK införde godkännarsystemet. Men efter det tycker jag faktiskt att det har blivit en hyfsad standard på recepten.

    Vad man måste tänka på är att godkännarna också är människor och fel slinker igenom ibland. Det finns ingen übergodkännare som är felfri.

    Hittar man fel som är så allvarliga att receptet är oanvändbart tycker jag att man ska messa Lilloo och bifoga en länk till receptet ifråga så tror jag nog att hon, eller nån annan godkännare gärna kollar upp det.

  • Varg218 17 november 2010

    Ingen anklagar väl godkännarna?
    Toppenjobb gör ni!
    Det är vi slashasar som slarvskriver ner recepten som behöver skärpa oss ;-)

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Har också upptäkt en del missar i vissa recept ibland. Då har jag skickat ett meddelande eller skrivit en kommentar till receptet. Vill ju såklart kunna göra ett recept som verkar gott som jag hittar. Har själv fått en kommentar till ett av mina recept när det fattades ingredienser. Superbra! Då kunde jag ju bara gå in och ändra det:)

    Tycker också det är bra med godkännare. Även om man läser igenom ett recept flera gånger kan man såklart missa, alltid lättare för någon annan att läsa och upptäcka fel.

  • Josses 17 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 17 nov 2010


    Tycker också det är bra med godkännare. Även om man läser igenom ett recept flera gånger kan man såklart missa, alltid lättare för någon annan att läsa och upptäcka fel.
    Det är så här jag menar om någon skulle missförstå mitt tidigare inlägg.

  • MosterNettan 17 november 2010

    Skrivet av Varg218 den 17 nov 2010

    Ingen anklagar väl godkännarna?
    Toppenjobb gör ni!
    Det är vi slashasar som slarvskriver ner recepten som behöver skärpa oss ;-)



    Rätt så! Håller med dig.
    Det är ju en självklarhet att man går igenom vad man skrivit innan man skickar iväg nånting, oavsett det är ett recept eller nåt annat.
    Om vi själva hjälper till med korrläsning (eller nån annan i närheten) så underlättar vi för samtliga och vi slipper kanske få tillbaka för att det är underkänt.

    Ha en fortsatt solig vinterdag! (H)

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av Josses den 17 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 17 nov 2010


    Tycker också det är bra med godkännare. Även om man läser igenom ett recept flera gånger kan man såklart missa, alltid lättare för någon annan att läsa och upptäcka fel.
    Det är så här jag menar om någon skulle missförstå mitt tidigare inlägg.


    {snicker}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.