Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kryddmix - färdiga vs egna? M.m.

  • The_mama97mia 17 april 2008

    Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av färdiga kryddmix (på påse) till exempel.
    Jag köpte idag en Santa M kryddmix som hette Chicken Thai Wok, spice mix.
    Barnen gillade det.
    Jag har inga problem att göra egen kryddsättning annars, men är nyfiken på vad ni har för favoriter eller vad köper du som nödlösning när du har bråttom etc?

  • anluk 17 april 2008

    Köper ofta de indiska färdiga kryddorna som finns och även santa marias wok-kryddor. Tycker de är super och helt ok att använda.

  • farmoringer 17 april 2008

    Jag köpte en i veckan med kakao - chili. Den var från Santa Maria. Står att den passar bra till chilirätter. Men jag har aldrig testat men tyckte det lät jätteintressant. Jag tycker om att köpa olika blandningar lika väl som jag blandar själv...Men det blir mest på burk.

  • The_mama97mia 17 april 2008

    Skrivet av anluk den 17 apr 2008

    Köper ofta de indiska färdiga kryddorna som finns och även santa marias wok-kryddor. Tycker de är super och helt ok att använda.


    det kanske är att betrakta som oförtäckt reklam, men jag vill gärna veta vilken sorts krydda du gillar till vad? Det finns ju olika märken o kryddmixerna skiljer sig antagligen åt lite.
    Har du lust att tala om vad du har använt?

    Jag menar kryddmix på påse - idag betalte jag över 10 spänn för en påse kryddmix. Det är j-t dyrt, men jag tog helt enkelt en genväg - kostar bara mera.
    *ler*

  • Glitterfia 17 april 2008

    Denna tråd ska jag följa (Y)
    Har inte provat just något annat än tacomixen :D

  • The_mama97mia 17 april 2008

    Skrivet av farmoringer den 17 apr 2008

    Jag köpte en i veckan med kakao - chili. Den var från Santa Maria. Står att den passar bra till chilirätter. Men jag har aldrig testat men tyckte det lät jätteintressant. Jag tycker om att köpa olika blandningar lika väl som jag blandar själv...Men det blir mest på burk.


    Men precis, det kommer ju så himla mycket nya vackra! och lite lyxiga kryddbblandningar, jag är ju lite snål så jag köper ju inte upp mig på hela sortimentet. TÄnkte att i ett forum här kunde man ju tipsa varann eller - varna varann - även om smaken är olika...

    *ler*

  • The_mama97mia 18 april 2008

    nu när grillvädret verkar infinna sig är jag också nyfiken på vilka färdiga grillkryddor eller blandningar som är favoriter? I USA fanns det massor med spännande Rubs. Här är det ju mkt oljor o marinader, inte så mkt torrkryddning.

  • JennyV 18 april 2008

    Har köpt santa marias kryddmix "chili con carne" . Har inte provat den än men min kusin som är en duktig kock använder den ibland- borde ju vara ett gott tecken?! Använder dressingmix i påse som man blandar med vatten och olja, okej!!

  • The_mama97mia 18 april 2008

    Apropå dressingmix saknar jag en som hette Bearnaise! Liten grön påse, Knorr eller vad det var. Man blandade med gräddfil. FInns inte längre?

  • Roggan 18 april 2008

    Jag har alltid "Kött & grillkrydda" från Knorr hemma. Köper alltid refill påsar efter som jag använder mängder av den.(Y)
    Tycker att det är bästa bland grillkryddorna jag smakat. Kockens och Santa Maria blir för fräna i smaken
    Jag använder den nästan alltid i marinader. Direkt på kyckling eller karré då det ska grillas.
    Då jag gör revbenspjäll (125-150 grader) penslar jag köttet med hoisinsås och sen kryddar jag med grillkryddan. Smakar helt fantastiskt. Syrrans barn äter sig alltid mätta på revbenspjällen när de står på julbordet.

  • Smulpajen 18 april 2008

    Santa Marias kebabkrydda är god. Men man får ösa på ordentligt om det ska bli rätt smak.

  • Lindanemon 18 april 2008

    Nu måste jag återigen slå ett slag för "min" Harissa (L)

    Den innehåller chili, salt, cayennepeppar, vitlök, spiskummin, lök, tomat och socker.

    Användes i färs- eller korvrätter och med fördel i:

    Voltaires tomatsoppa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.