Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kungskrabba

  • zudette 23 augusti 2008

    Jag har fått lite Kungskrabba fiskad i nordnorge och jag skulle vilja ha lite tips på dels hur jag rensar benen för att få ut det goda - har förstått att det finns nån sena som ska bort och sen.... vad kan jag laga av den! Tänker äta en del av den som den är med en god ostpaj och en sallad men finns det förslag på andra rätter där den kan användas????:)

  • zonale 23 augusti 2008

    Jag har köpt kungskrabba och alltid ätit den naturell med någon kall sås tex aioli och ett gott bröd. Jag bryter av benen i leden och klipper därefter upp dem med en sax. Har fungerat för mig. Div hårda, platta bitar är lätta att känna och att ta bort. Har inga egna förslag på rätter så jag kommer att följa den här tråden för ev tips!!:)

  • Pette 23 augusti 2008

    Hej Zudette...
    Kungskrabba (eller Kamtjatkakrabba, som den hette när den fanns på burk och såldes på 60-talet), är vacker och färggrann men smakar i sig inte så väldigt mycket, tycker jag. Men i sallad, med skivade champignoner, avocado, skållad och skalad tomat i tärningar och Rhôde Islandsås (majonnäs med lite Chilisås och en gnutta konjak) och finhackad dill, blir det både supergott och mycket vackert, i ett brett, runt kylt vin- eller champagneglas...

    Rensa genom att bryta av lederna och skrapa ur med hummerkniv Gå igenom köttet med fingrarna och ta bort de platta senorna som man känner med naglarna och som ha hållit fast musklerna.

    Andra tillbehör i en sallad är små, fina ärter, hackade fina lättkokta haricots verts, liksom andra skaldjur som finskurna färska räkor.

    Serveras med smörstekta formbrödskivor, alternativt rostat bröd.

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    Hej.
    Krabban är kanongod att koka soppa på, klipp upp skalen och tag ur köttet, fräs skalen ihop med lite vitlök, chalotenlök,morot,seller och lite purjolök, timjan och lagerblad, häll på en skvätt vin och fiskbuljong. Koka i 20 minuter och sila därefter. Sedan kokar du upp den fonden med lite grädde och tomatpuré. Servera soppan med köttet (de tunna broskbitarna borttagna) och vitlöksbröd, eventuellt lite finhackade rotsaker och champinjoner kan också kokas med en stund för lite matigare soppa, men krabbköttet skall läggas i sist av allt, eller portioneras upp i varje tallrik de serveras i, för det behöver inte koka alls.

    Smaklig spis
    //Johan kock

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.