Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Linser och bönor i köttfärsbiffar

  • lollol 17 juli 2011

    Hejsan. Jag har nu provat några gånger att dryga ut köttfärs med kokta linser och kikärter, men varje gång blir det en sån fruktansvärt tråkig smak och en sorts torrhet som inte är aptitlig. Jag hittar inga recept där man kombinerat både kött och baljväxter, så jag tänkte höra om det är någon som brukar göra såhär och hur det isåfall blir? Jag brukar göra precis som vanliga biffar, alltså med några ägg och kryddor. Vill jättegärna lyckas med det då det är så nyttigt både för mig och plånboken.

    Alla tips välkomnas!

  • Krabban87 17 juli 2011

    jag har ett recept på kryddjärpar där man ska ha röda linser till och dom blir väldigt goda faktiskt =)

  • maxxess 17 juli 2011

    Min erfarenhet är att biffar/köttbullar inte vinner på att "drygas ut". Jag tycker alltid jag får bäst resultat med enbart färs och kanske ett ägg och struntar för det mesta i saker som ströbröd, havregryn mm mm. Men det är ju min åsikt.

    Varför inte göra biffar på baljväxter för sig och biffar på köttfärs för sig? Kikärtsbiffar är ju mums till exempel, men knappast något jag skulle vilja ha i färsbiffar.

  • Krabban87 18 juli 2011

    hittade receptet jag provat, kommer dock inte ihåg vart ifrån jag tog det...
    men man ska ha 600g köttfärs, 1dl röda linser, 1 msk maizena, 1 vitlöksklyfta, 1 ägg, 1/2 dl gröna oliver, 1 msk oregano och 1/2 tsk salt.

    Jag valde dock bort oliverna och dom blev ändå jätte goda =)

    och dom är enkla att göra...
    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Koka linserna enligt paketets anvisningar och låt svalna.
    3. Mixa vitlök, linser, oregano, ägg, salt, oliver och maizena.
    4. Blanda med köttfärs till en jämn smet.
    5. Forma kryddjärparna.
    6. Pensla med olivolja.
    7. Stek i ugnen cirka 10 minuter


    =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.