Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Löst bröd

  • Noah 26 september 2008

    Är nog ingen bagare, har provat att baka Källans bröd 2 gånger, degen är väldigt lös och flyter ut till platta pannkakor. Vad gör jag för fel?

  • zonale 26 september 2008

    Spontant känner jag att det är för lite mjöl i degen men om du fått receptet härifrån MK så föreslår jag att du kontaktar receptskrivaren.:)

  • monac 26 september 2008

    pröva med mer mjöl som hubert06 skriver. Blir det platt kan det handla om att du jäst förläng eller behöver mer jäst...för kall eller varm degvätska är allternativ!:o

    vad är det för recept???

  • Smulpajen 26 september 2008

    Kanske har du arbetat degen för lite? Vet inte vad för slags bröd du bakat, men ofta är det arbetstiden som är för kort. Många bröd ska knådas länge för att uveckla glutenet. Om man kör degen i assistent är det inget ovanligt att köra mellan 10-20 min. Jästiden är också ofta för kort. Här är inte tre tim ovanligt för att få en bra konsistens. Det är ju så olika från bröd till bröd. Och som sagt, jag vet inte vad det är för bröd du bakat!

  • systeryster 26 september 2008

    Om man rör ihop degen manuellt eller kör den i matberedare behövs det olika mängd mjöl.
    Kanske ditt recept är gjort för att köras i matberedare, då det kräver mindre mjöl.
    Då kanske du behöver tillsätta mera mjöl om du knådar ihop det manuellt.???:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.