Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Marinera över natten"??

  • -karo- 10 augusti 2008

    Har hakat upp mig på den standardmeningen rätt länge nu (läs: många år). Eller "låt jäsa över natten". Eller kort sagt allt som handlar om att något ska göras just _över natten_!

    Undrar hur den gamla välbekanta receptfrasen uppstod egentligen? Nån gång på den tiden när hemmafruar Ruled All Kitchens? Intressant fundering, eller hur? :D

    Och sen undrar jag hur många som slaviskt lyder detta utan att ifrågasätta varför det skulle behöva göras just på natten?

    Det handlar ju om ett visst antal timmar, säg "minst 8 timmar" eller så. Är det inte dags att byta standardmening nu? (Y)

  • immortal_girl 10 augusti 2008

    Du har helt rätt men det är kanske så att man tex sätter degen på kvällen och bakar det på mogonen och på så sätt har nybakt bröd till frukosten? Bara en tanke.:D

  • -karo- 10 augusti 2008

    Jo jag tror tanken var så från början. Eller den kanske är det än? Fast alla borde ju stimuleras att räkna ut själva vilken tid det är dags att sätta degen... :D

    Men det _är_ rätt intressant att fundera över varifrån det här kommer ifrån! Varför förutsätts att man nödvändigtvis ska börja ta tag i saker på morgonen? De flesta jobbar ju på dagarna, så då skulle såna här recept vara tänkta till helger? Eller hur har man tänkt?
    Tänk hur det skulle kunna låta i ett vanligt svenskt hem när Svea läser receptet till dagens tänkta middag och upptäcker att köttet ska marineras över natten:
    - Åh nej. Jaha. SVEN!! Det blir inte den där maträtten till middag idag! Vi får ta den imorgon istället!

    Gör folk så tro? Eller tänker de själva? :p

  • monac 10 augusti 2008

    ja just det..lika med bönor man ska blötlägga "över natten":o
    tror det betyder 8 timmar eller mer!!!:)

  • monac 10 augusti 2008

    Skrivet av -karo- den 10 aug 2008

    Jo jag tror tanken var så från början. Eller den kanske är det än? Fast alla borde ju stimuleras att räkna ut själva vilken tid det är dags att sätta degen... :D

    Men det _är_ rätt intressant att fundera över varifrån det här kommer ifrån! Varför förutsätts att man nödvändigtvis ska börja ta tag i saker på morgonen? De flesta jobbar ju på dagarna, så då skulle såna här recept vara tänkta till helger? Eller hur har man tänkt?
    Tänk hur det skulle kunna låta i ett vanligt svenskt hem när Svea läser receptet till dagens tänkta middag och upptäcker att köttet ska marineras över natten:
    - Åh nej. Jaha. SVEN!! Det blir inte den där maträtten till middag idag! Vi får ta den imorgon istället!

    Gör folk så tro? Eller tänker de själva? :p


    skrattar,...tack för din fundering!!!! //Monac:D

  • -karo- 10 augusti 2008

    :D:D

    Ja jag menar det, man kan ju lika gärna skriva "8 tikmmar" då, eller hur många yimmar man nu menar att det ska vara.

  • monac 10 augusti 2008

    Ja det är sant!
    Alltid roligt när någon ifrågasätter uttryck..som du skrev,det förutsätter ju att man tar tag i deg,bönor eller köttbiten eller vad det nu är tidigt redan nästa morgon...hur blir det för dem som jobbar natt?:o

  • -karo- 10 augusti 2008

    Ja det blir till att hoppa över dagsömnen det, ingen pardon! :D

  • Smulpajen 10 augusti 2008

    Uttrycket kommer troligen från forna tiders hushåll. Då bakade väl husmödrarna på morgonen skulle jag tro. Men det är ju bara att tänka i timmar. 10-12 tim jäsning motsvarar väl "över natten". Gör degen på morgonen och baka den på kvällen. Man får inte vara så slavisk efter recepten utan tänka själv.:)

  • -karo- 10 augusti 2008

    Jag frågade på ett annat forum, hur "lydiga" folk är gällande detta, och förvånansvärt många lydde blint. Det var när jag frågade om degen behövde månsken som de hajade till och skrattade... [url=http://www.freesmileys.org][img]http://www.freesmileys.org/smileys/happy045.gif[/img][/url]

  • -karo- 10 augusti 2008

    Hm, det skulle vara en specialsmiley där men den ville visst inte! :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.