Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mat kräsna ungar

  • susanne7206261 11 augusti 2008

    har någon tipps vad jag ska ge min kräsna son som helst bara äter pankako, korv,köppta köttbullar, pizza. vet inte vad jag ska hitta på. har ni några bra recept?

  • NicolinaZ 11 augusti 2008

    Ta honom med och kocka, det brukar vara populärt! T.ex egna köttbullar, egen pizza osv till att börja med! Duka vackert och beröm mycket ;-) Lycka till!

  • Sockerbubblan 11 augusti 2008

    Vad sägs om mina kycklingspett? receptet finns på min sida. Ris brukar funka bra även för kräsna ungar. Det smakar inte så mycket. Ungar brukar föredra kalla såser. Det borde kunna bli en måltid.

    Det enklaste sättet och få ungar att äta brukar vara att dra med de in i köket och få de att hjälpa till. Om de ser vad maten är gjord av är det mycket enklare för de att gilla det än om de får något serverat.

    Börja med något riktigt basic, gärna så nära snabbmat som möjligt och arbeta dig in i mer kulinariska rätter. Kanske steka färdiga hamburgare, nästa gång göra egna hamburgare och efter det göra köttbullar? Barn har bra fantasi. Utnyttja den! Man får helt enkelt stå ut med att det inte alltid blir kanongott. Huvudsaken är att ungarna vet hur maten ser ut innan den kommer på tallriken och att de känner att de får vara med och bestämma.

    Ungar är dessutom nästintill perfekta! De är nämligen nästan rysligt bra utformade till att skära sallad och röra ihop kalla såser. Dessutom suveräna på att duka bord!
    Är de riktigt små, låt de klippa salladen. Då är risken att ett finger ryker mindre. Om inte annat kan du köpa jättepraktiska plastknivar, gjorda för att skära just sallad som inte alls är lika vassa.
    Kanske ungarna blir extra taggade om de får en alldeles egen kniv och ett eget skärbräde?

    Lycka till!

  • systeryster 11 augusti 2008

    Har en lika dann hemma. Chile con carne går bra och fisk av alla slag. När det blir kött som måste skäras och tuggas då är det mindre populärt. Köttfärslimpa är också poppis.

  • Disen 11 augusti 2008

    Kolla tillsammans bland recept. Då kanske han kan bli nyfiken och sugen på något gott som han hittar. Att vara delaktig så mycket som möjligt i köket tror jag är bra, men det är inte lätt när dom sätter sig på tvären.

    Lycka till!

  • emaxen 11 augusti 2008

    :)Jag har nästan alltid med mina barn när vi lagar mat för då tycker de att det är roligare att äta när de själva har varit med och fixat middagen(Y)
    Då ser de j vad det är i maten och så kan de ju vara med och bestämma vilka olika middagar ni ska laga, är det några favoriter så skriv upp det någon stans så ni kan kolla tillbaka och se vad de tyckte om.:D

  • MatAnders 11 augusti 2008

    Jag tror också det är ett bra sätt att få med dom i matlagningen kanske göra en gryta ihop.

  • enAnnan 11 augusti 2008

    Servera och ställ fram nyttig och god mat. Den mat du vill äta och ge honom och hans växande kropp, den mat hela familjen äter.
    Köp inte hem mer färdiga köttbullar eller pizza,om du inte vill att han äter det.
    Gör egna.

    Det är upp till oss föräldrar vad som ställs på bordet och vad som köps hem. Det är upp till barnet vad han/hon äter. De kan inte äta det som inte finns.

  • The_mama97mia 11 augusti 2008

    Jag har några recept på min sida med hemgjorda chicken nuggets, samt olika varianter på Thai kyckling som barnen gillar. Dom tycker det är roligt att få vara med, ibland räcker det att Albin skivar lite gurka...
    Jag hade mer problem förr med kräsna barn, nu är dom lite större (8 och 11) men det inte alltid det jag lagar duger...

  • stinalena 11 augusti 2008

    Som övriga säger, så är det jättebra att få med honom i matlagningen. Har man varit med och tillagat, så är det mycket godare. Dessutom ser man precis vad som är i. Många barn vill helst äta "rena" produkter, och inte sådant som är ihopgeggat, just för att de då inte vet vad som är i.

    Går han på förskola/skola? Ofta äter barn bättre där, och är mer kräsna hemma. Hör med hans förskolepersonal eller lärare hur han äter där. Har han någon favoriträtt där?? I så fall kan du alltid be kokerskan om recept på de rätter.

  • vitchokladkaka 15 augusti 2008

    nåt som brukar funka är att få maten att se lite roligare ut och att själv vara med och göra den... en rätt med potatis o kött o brun sås o inte så rolig men något med lite färg lyfter upp hela rätten och det ser gnast mycket roligare :)
    Lycka till :)

  • segerwitch 15 augusti 2008

    Skrivet av enAnnan den 11 aug 2008

    Servera och ställ fram nyttig och god mat. Den mat du vill äta och ge honom och hans växande kropp, den mat hela familjen äter.
    Köp inte hem mer färdiga köttbullar eller pizza,om du inte vill att han äter det.
    Gör egna.

    Det är upp till oss föräldrar vad som ställs på bordet och vad som köps hem. Det är upp till barnet vad han/hon äter. De kan inte äta det som inte finns.


    (Y)Mycket kloka ord, jag har själv haft den principen,har haft
    4 barn,ville de inte äta det som sattes fram, var det upp till
    dom själva,men det blev inga mackor eller annat,som små
    fick de vara med i köket, de fick hjälpa till,det blir ett annat intresse för maten då,alla är nu kockar.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.