Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlagning i gasugn

  • mejlin89 23 februari 2009

    Sommaren 08 flyttade jag in i en andrahandslägenhet i Sthlm och upptäckte till min förfäran att det var gasspis med gasugn som fanns att bruka.

    Matlagning på spisen fungerar bra, men ugnen.
    Värmen kommer underifrån, man tänder en låga i botten.

    Är det någon som har erfarenhet av matlagning i gassugn med enbart undervärme? Jag älskar att baka och laga ugnsrätter men har inte vågat prova så mycket. Enbart undervärme kan väl knappast vara bra? Färg på gratänger och liknande är väl bara att glömma...
    Det enda som har fungerat relativt okej är hemgjorde pommes frites och grönsaker som man vänder hela tiden.
    Fryst bröd blir bränt i botten och ingen färg ovanpå.
    Hjälp!

    Tacksam för svar! :)

  • tmt 27 februari 2009

    Isället för bara ett galler ställ en riktig plåt längst ner och gärna ett mindre plåt på det och först sedan dina bakverk/gratänger. Använd gärna dubbla bakplåtspapper.
    Dessutom är det bra veta hur varnt det blir och hur fort ; köp en ugnstermometer för att ha koll.
    En annan sak jag rekommenderar är en lergryta.

  • ikah 27 februari 2009

    Har gasspis på stugan och där har jag en plåt med ett galler i och de funkar jättebra.(Y)
    Har aldrig haft problem att få färg på gratänger och pajer.

  • osita 27 februari 2009

    Råden som de har gett dig här ovan är mycket bra.(Y)
    Annars kan du ju köpa en elektrisk ugn modell flyttbar, de används väldigt mycket i Europa där gas är vanligt. : :D
    De finns ju i många olika storlekar och kw-potens. :'( Du tar ju med dig ugnen när du flyttar!!!
    Suvären att ha på landet eller där man bara kanske har spis men ingen ugn....

  • svengelsk 19 mars 2009

    Jag hade gasugn i många år. Den tändes i botten längst bak. Värmen steg och det var varmast längst upp. Det är viktigt tror jag att man inte har för stora plåtar utan att värmen kan cirkulera. Det brukade fungera bra att sätta in rätter som behövde olika temperatur samtidigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.