Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mirin??

  • Ninnini 21 maj 2008

    Hej. Jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa mirin? Jag gjorde sukiyaki i lördags med köpt sås men har insett att den är ganska enkelt att göra själv (och förmodligen billigare). Men då behöver jag få tag på mirin. Jag hittade inte det när jag handlade (på Ica Maxi). Däremot hade de saké. Någonstans läste jag att saké kan ersätta mirin (om man kokar upp det med socker). Är det någon här som har provat det? Eller har något annat tips på hur man kan göra??

    Enligt recept som jag har hittat innehåller sukiyakisåsen vatten, soya och mirin.

    Tack!!

  • farmoringer 21 maj 2008

    Ha du kollat in på asiatiska hyllan i affären? Blue dragon för en sorts Mirin.

  • Ninnini 22 maj 2008

    Tack för tipset men jag har tittat på hyllan för asiatisk mat. Ica har Blue Dragon men inte mirin. :( Jag kanske ska kolla Coop oxå.

  • Philip 2 juni 2008

    Mirin hittar du i alla asiaaffärer. Jag vet inte var du bor
    med i Stockholm finns det ett flertal av dem.
    Jag bor i Spanien och här är det stört omöjligt att få tag på mirin
    jag brukar ersätta det med sockervatten. Mirin smakar ju egentligen bara sött


    Hälsningar
    Mikael

  • monac 2 juni 2008

    ersätt i så fall med vitvinsvinäger & socker . Här finns det i stort sett varenda butikl!
    Blue dragon ska ha den...annars be din butik ta hem.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.