Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjöl? :S:S:S

  • Isbjoorn 20 juli 2008

    Kan man byta ut vanligt vetemjöl mot fullkornsvetemjöl istället? Blir de nyttigare då?

    Är det nyttigare att ta grahamsmjöl än fullkornsvetemjöl?

    och vad är Dinkel mjöl egentligen för något?

    Och om det i recepten står ''rågmjöl'' menar dom rågsikt då eller?

    Är alla de här mjölerna så att man kan ha tex, ist för vetemjöl i pannkaka? ? och i annan bakning. .

    Kan man koka gröt på dessa mjöler?

    Vilken mjöl är nyttigast?

    Ja oj.. nu vart det många mjöler och frågor på en gång :p
    Men jag blir så förvirrad av alla dessa olika mjöler. . har googlat på mjöl, men jag fattar inte så mycket ändå.
    Hoppas ni kan hjälpa mig.
    :p:p
    MVH Isbjoorn

  • Vivoplena 20 juli 2008

    Dinkel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dinkel

  • dystraior 20 juli 2008

    Det finns rent rågmjöl i butikerna så tror det är det de menar när de skriver rågmjöl och inte rågsikt.

  • irrevirre 20 juli 2008

    Ofta kan du byta ut vanligt vetemjöl mot fullkornsvetemjöl. Jag använder t.ex. det till pajskal numera och det blir mycket sprödare och godare tycker vi. Sedan är det ju en debatt om hur mycket fullkorn kroppen kan ta emot så hur pass nyttigt det är beror på hur mycket fullkorn du annars får i dig.
    Men i sås kan man ju inte ha i fullkornsmjöl.

    Graham vet jag inte mycket om. Tycker det blir så torrt.

    Dinkelmjöl framställs av hela kärnan, alltså inte bara innehållet under skalet. Ger väldigt gott bröd tycker jag.

    Rågsikt innehåller hälften vetemjöl och hälften rågmjöl så står det rågmjöl är det det som gäller. Finns i fin och grov variant.

    Om man kan byta ut vetemjöl mot annat i pannkokor .... det tror inte jag.

    Gröt finns det på alla de slag tror jag men jag kokar aldrig gröt själv så det kanske någon annan kan svara på.

  • Isbjoorn 20 juli 2008

    Skrivet av IrreVirre den 20 jul 2008

    Ofta kan du byta ut vanligt vetemjöl mot fullkornsvetemjöl. Jag använder t.ex. det till pajskal numera och det blir mycket sprödare och godare tycker vi. Sedan är det ju en debatt om hur mycket fullkorn kroppen kan ta emot så hur pass nyttigt det är beror på hur mycket fullkorn du annars får i dig.
    Men i sås kan man ju inte ha i fullkornsmjöl.

    Graham vet jag inte mycket om. Tycker det blir så torrt.

    Dinkelmjöl framställs av hela kärnan, alltså inte bara innehållet under skalet. Ger väldigt gott bröd tycker jag.

    Rågsikt innehåller hälften vetemjöl och hälften rågmjöl så står det rågmjöl är det det som gäller. Finns i fin och grov variant.

    Om man kan byta ut vetemjöl mot annat i pannkokor .... det tror inte jag.

    Gröt finns det på alla de slag tror jag men jag kokar aldrig gröt själv så det kanske någon annan kan svara på.

    Åh nu börjar jag få lite årdning i skallen iaf :D
    Tack så jätte mycket(Y)(L)

  • lenajeanette 20 juli 2008

    Det går alldeles utmärkt att byta ut vetemjölet i pannkakor mot både dinkel eller fullkornsmjöl, IrreVirre.

  • Vivoplena 20 juli 2008

    Jag har också bytt ut hälten av vetemjölet på dinkel (eller spelt, som jag säger...) Enda sättet att få i min sambo spelt, hon märkte inte att det var nåt annorlunda med pannkakorna. (Y)

  • vitchokladkaka 15 augusti 2008

    jag tror att det e grahamsmjöl som jag har ätit i pannkakor och det var VÄLDIGT gott, godare än vanliga, är dock inte säker på att det var detta mjölet du får prova dig fram:)

  • PinkLadie 15 augusti 2008

    Det går utmärkt att byta ut upp till hälften av vetemjölet mot Gyllenhammars fiberhavregryn i pannkakor, bröd och pajdeg! :p Det lärde jag mej på viktväktarna för många år sen... (har du inte gjort mina pannkakor än?)

    Vanligt vetemjöl slutade jag använda för nå´t år sén. Då bytte jag till dinkel, men nu när jag bakar mera (L) tycker jag det blir för dyrt (N) så nu köper jag antingen änglamarks vetemjöl eller Icas ekologiska "i love eco". De innehåller mer protein än vanliga vetemjöl (Y). Fetthalt struntar jag fullständigt i, och kolhydrater jagar jag inte heller, men eftersom de är ekologiskt odlade så antar jag att de är nyttigast! :D Bra för både människa och miljö - hurra!

    På tal om gröt: du bara MÅSTE prova dinkelmannagrynsgröt (L) Snacka om nyttigt, jag tror det är lika mycket protein i det som i hönsägg! Riktigt gott (L) Fast jag gör inte som Anna Skipper, jag tar vanlig ekologisk mjölk (hon bytte till rismjölk eller havredryck...man får dra gränsen nå´nstans :p )

  • miramamman 15 augusti 2008

    ser att andra redan sagt det mesta av det jag hade att komma med, förutom kanske om gröten då.
    Jag växte upp med en gröt vi kallade gröt på tallrik. Den kokas av kornmjöl och vi häller alltid gröten på en flat tallrik serverar den med en stor smörklick mitt på gröten och mjölk och lingonsylt (eller annan sylt) i en djup tallrik vid sidan.
    När man äter så doppar man skeden i det smälta smöret tar en sked gröt, doppar den i mjölken och äter, himmelskt gott. Det tycker hela min familj, ungarna älskar den gröten. receptet finns på kornmjölspaketet. Fast inte ´"på tallrik" förstås.
    Det ska givetvis vara riktigt smör. Inte nåt kemiskt framställt margarin
    Man blir härligt mätt som räcker länge med en portion gröt på tallrik.

    En riktigt god gröt på morgonen är på sportgryn, en typ havregryn men med råg och havreflingor, den är supergod att göra gröt av, mycket bättre än havregryn

  • hybrex 31 december 2009

    Det är många som har kommit med bra saker och det mesta har som sagt redan blivit sagt.

    Jag själv äter alltid rågmjölsgröt, låter kanske inte så gott med är jättegott och det nyttigaste alternativet(blir ännu nyttigare om du köper från t.ex. Gammelbo kvarn som jag gör, då kornen inte har siktats bort) om du ska laga gröt. Brukar blanda i lite linfrön, kruskakli, psylliumfrö, solrosfrön och pumpakärnor i, super smaskens.

    Appropå när man lagar pannkakor. Vanligt vetemjöl kan bytas ut mot siktat dinkelmjöl. Ska du ha i grahamsmjöl i pannkakssmeten så ta 50% vetemjöl och 50% grahamsmjöl. Gällande fullkornsvetemjöl så innehåller den 50% grahamsmjöl och 50% vetemjöl, så vill du vara lat kan du ta fullkornsvetemjöl istället för den mängd vetemjöl som står.

    En av frågorna var ju om fullkornsvetemjöl är nyttigare än grahamsmjöl, vilket det inte är som du kan läsa dig till. Genom att fullkornsvetemjöl innehåller 50% grahamsmjöl och grahamsmjöl innehåller 100% grahamsmjöl :P haha

    Vill du föresten göra ett så nyttigt bröd som möjligt för det på surdeg med 100% rågmjöl, men smaken är lite speciell

    Mvh//Robert, lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.