Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölksockerallergi

  • hannaa_85 18 augusti 2008

    Har ett matlag med 4 vänner. En av medlemmarna är Laktosintollerant. Tål inte låglaktosprodukter. Funkar soya och havre produkter lika bra att använda i sås? Tål de värme?
    Vilka produkter är godast smak på och mest lik mjölk, och yoghurt???

  • zudette 18 augusti 2008

    Vaför inte låglaktos/laktosfria produkter som finns i mejerihyllan. Valio har ett bra utbud som funkar och smakar minst lika bra som vanliga mejeriprodukter!!! Vi använder dem (mjölk, creme fraiche och grädde. Smör finns också) hemma och ingen annan märker skillnad! Jag har ingen erfarenhet av soya o havre...... .....tyvärr!

  • tinamolthon 18 augusti 2008

    Soya o havre produkter har jag gjort mat på då min dotter är laktosintollerant.
    Har gjort pannkakor bl.a på det. Funkar UTMÄRKT...

    Men som Zudette sa att i mejerikylen finns det mera produkter man kan göra laktosfritt alt låglaktos på...

    Det är inte nått annorludna i smaken på nått vis även om det inte har samma vita färg som "vanlig" mjölk.

    Jag tycker t o m att låglaktosgrädden är godare än vanlit grädde...

    Testa. vad har du att förlora

    Mvh Tina (H)

  • DeniseH 18 augusti 2008

    Skrivet av hannaa_85 den 18 aug 2008

    Har ett matlag med 4 vänner. En av medlemmarna är Laktosintollerant. Tål inte låglaktosprodukter. Funkar soya och havre produkter lika bra att använda i sås? Tål de värme?
    Vilka produkter är godast smak på och mest lik mjölk, och yoghurt???


    Både jag och min syster är mjölkallergiska. Vi använde Gogreens soyamjölk, men den kan bli lite kornig som sås men det går att använda den. Sen gogreen matlagningsgrädde också väldigt bra men vi kan inte använda den för den är baserad på havre som vi också är allergiska mot. AlproSoya har en matlagninggrädde som vi använder som är bra. Även Alprosoyas yoghurt är jätte bra, har testat att värma den nån gång och det gick bra.

  • currysarah 18 augusti 2008

    Hej! Man märker ingen skillnad utom på just glass tycker jag... Är själv laktosintolerant, och undviker i den största mån mjölkproukter... Använder alltid de laktosfria produkterna i mejeri hyllan, det kommer fler och fler hela tiden, det finns även alternativ till ex; Philadefiaost, naturell och med smak, finns det inte i din affär så be dom ta hem det...

  • maithab 18 augusti 2008

    En del kan reagera även på låglaktosprodukter men det finns ju som sagt även laktosfria mjölkprodukter som går utmärkt att använda. Och vill man att det ska vara helt mjölkfritt finns som sagt havre- eller sojabaserade produkter, ibland även ris och majsbaserade ersättningsprodukter.
    Fråga din laktosintoleranta vän vad hon föredrar!

  • susnie 18 augusti 2008

    Hej! jag har hanska mycket erfarenhet av laktosintolerens och mjäölkallergi, i min familj så har mannen och dottern laktosintolerens och sonen är mjölkallergisk, det finns många bra ersättningsprodukter på marknaden, smör byter jag ut mot mjölkfrittmargarin, mjölk byter jag ut mot sojamjölk eller havremjöl, min dotter och man dricker laktosfri mjölk, de använder laktosfria produkter som det finns gott om ni i affärrna, creme frahice byter jag ut mot sour supreme, yohurt byter jag ut mot alpro soja, filmjölk likaså, matlagningsgrädde byter jag ut mot Oatleys i-mat eller Go greens produkter för att få mjölkfritt. Ost byter jag ut mot soja ost, men det är min son inte så förtjust i. Det är inte svårt att laga mjölkfritt och ännu lättare att laga laktosfritt. Det som är viktigt är att skilja på intolerens typ laktos, eller mjölkproteinallergi, min son tål inte de laktosfriaprodukterna eftersom de fortfarande innehåller mjölkprotein. Min man tål inte låglaktosprodukterna utan måste vara helt laktosfri, mendan min dotter klarar ca 120 mg laktos per dag och då går det att ibland slarva eller ta låglaktosprodukter. Det bästa du kan göra är att riktigt ta reda på hur din vännina vill ha det.

    MVH Susanne Niemi

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.