Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

möra älgstek

  • vinergum 24 oktober 2010

    Jag undrar om någon har nått bra tips på att möra älgstekar.
    Har hört att kiwi ska vara bra men hur gör man och hur länge ska man låta köttet ligga innan man tillagar det
    mvh vinergum

  • boz1965 24 oktober 2010

    Grön kiwi lär vara bra att möra med. Gul kiwi funkar däremot inte eftersom den inte har det enzym som mörar kött.

    Det handlar om max en halvtimmes marinering efter vad jag har förstått på de som har testat. Kör man längre trillar köttet sönder. Men jag ska inte uttala det som en absolut sanning eftersom jag, som sagt inte har testat själv.

  • maxxess 4 november 2010

    Älg vet jag inte... men jag mörar kött med annansjuice (måste vara färsk, inte konserverad/blandjuice för det har jag inte testat och kan inte garantera). Det blir rätt bra, jag har frusna isbitar av färsk juice som jag lägger ned i mitt kärl för tryckmarinering tillsammans med grillmarinaden. Har kört det hela sommaren för sötma och mörning.

    Ett bra antal timmar kan man möra/marinera, åtminstone fläskkött, det blir skumt först efter ett dygn eller två.

    (jag kör en färsk annans i matberedaren när de säljs för 10:-/st och fryser in som isbitar. Mkt smidigt)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.