Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttiga frukostflingor?

  • frucaos 3 oktober 2011

    Har suttit och blivit deprimerad när jag läst innehållsförteckningen på våra frukostflingor ... att all-bran (som ju ska vara så nyttiga) innehåller över 20% socker!! Och att cheerios (som jag köpt till barnen för att det är fullkorn) inte är ett dugg bättre ... det enda jag hittat i mitt eget skafferi som jag godkänner är minifras, weetabix och cornflakes ...
    Jag VET att mina barn kräver mer variation än så, och jag har inte tid att stå och koka gröt var och varannan morgon heller. Kunde ju önska att de skulle gilla min hemgjorda musli - för där är det inte mycket socker ...
    Vad finns det som är gott utan att vara rena sockerbomben egentligen?

  • Mistys 3 oktober 2011

    Vad som är gott beror ju på hur sockerkänsliga / beroende dina barn är. Det finns helt sockerfria flingor från Frebaco som mina barn gillar men dom är vana att inte äta socker. Är man däremot van att allt ska smaka sött tycker man nog att dessa smakar .....ingenting!

    Personligen tycker jag att frukostflingor är ett mycket dåligt frukostalternativ då dessa innehåller snabba kolhydrater som direkt omvandlas till socker i kroppen, ger en snabb sockerkick och därefter sockersug och snabb hunger igen. Men som sagt är det just flingor man absolut måste servera tror jag på Frebacos osötade, Wetabix eller hemgjord musli.

    Mina frukosttips för långvarig mättnad och långsam blodsocker höjning som gör att man står sig till lunch utan sockersug och krav på mellanmål lutar mer åt saker som kokt ägg, omelett, fet 10% youghurt typ turkisk, äggröra, skinka mm

    Men alla är vi ju olika

  • Skrosan 4 oktober 2011

    Kolla efter nyckelhålsmärkta flingor. Då har man i alla fall sänkt sockerhalten och lagt till mer fibrer än i de utan nyckelhål. Det har kommit en ny sort från Cheerios med havre som är nyckelhålsmärkt.
    Frukost är viktigt för barnen för att de ska orka hela dagen så det är viktigt att hitta något som barnen äter oxå!

  • husmusen88 4 oktober 2011

    Frukostflingor är skräp, har inte hittat någon som jag gillar.

    Men kan du inte göra egen musli med barnen då? Där de kan få välja vad som ska vara i, finns ju massor med frukter och bär, nötter mm. Vill de ha den lite sötare smaken så kan man ju använda vanilljstång tex.

  • sikaal 4 oktober 2011

    Jag gillar musli med frukt, men de är för söta och ger inte mättnad så länge. Jag har löst det med att jag köper fruktmusli och blandar med dinkel/speltflingor ca 50/50. Denna blandning äter jag med filmjölk 3%. Då har jag ändå lite sött och flingornas långa mättnad.

  • Lillafrida 4 oktober 2011

    Jag häller havregryn i en liten skål (sån 5 kr från Ikea), häller på lite lagom vatten & saltar lite ibland.

    Tjong, in i micron, går in tre skålar på en gång sen kör jag 2-3 minuter. Klart.

    Mycket smidigt.

  • frucaos 4 oktober 2011

    Jag gör egen musli, men barnen har inte lärt sig gilla den än. Jag är personligen en stor vän av fil och musli/flingor, och klarar inte av "riktig" mat så tidigt. Ägg går väl bra, men det hinner jag bara på helgen, tycker inte om dem kylskåpskalla. Jag står mig faktiskt mycket bättre på en tallrik fil och musli än en rejäl portion havregrynsgröt, så jag antar att det är individuellt...
    Ska definitivt kolla in frebacos flingor! Havre cheerios har vi köpt tidigare, har inte tänkt på att de är bättre än multigrain-varianten.
    Gröt kommer det bli två gånger i veckan nu, det tycker i alla fall pojkarna om. :-)

  • Cassiopeya 4 oktober 2011

    Jag brukar äta fil med "vanlig tråkig" müsli, för att få lite sötare smak blandar jag i skivad färsk banan eller russin. Kanske något för barnen?

    Det är också jättegott att bryta sönder knäckebröd i mindre bitar och ha i filen.

    Rivet äpple och kanel brukar uppskattas av många barn.

    Gör egen kräm och ha i kylen, bara att ta fram och äta på morgonen, kall eller värm i micro en liten stund.

    Smothie är gott, välj frukt och bär efter smak och tycke. Med en macka till blir det en bra frukost.

    Hoppas du fått några nya idéer {giggle}

  • jash 6 oktober 2011

    blandar alltid färsk frukt eller frysta bär, blir mycket sötare då. Speciellt banan och päron fungerar bra. Eller så äter jag smörgås.

  • pleta 6 oktober 2011

    Frebacos havreringar är väl rätt så bra. Man kan uttala alla ingredienserna och de är inte så många. Deras övriga sorter är väl också OK men vissa har tillsatt socker och vissa har socker i form av kornmaltextrakt, men man får ju själv välja var man drar gränsen för vad som är nyttigt. =)

  • frucaos 6 oktober 2011

    Ja, för allt i världen - jag strävar inte efter sockerfritt! Men 20 % tycker jag är galet! {starving}
    I morse bad mellangrabben om müsli - så det fick han så gärna! Äldsta tjejen är glad i havrefras, spec-flingor och corn flakes, godkända av mig.
    Det där med smoothies är i och för sig gott och nyttigt, men inget jag har tid och ork med en vardagsmorgon ...

  • ellabella07 6 oktober 2011

    Jag kör med att en gång i veckan blanda linfrön, hackade solrosfrön, hackade nötter och vanlig mûsli. Det häller jag på min osötade yoghurt, sötar med valfri frukt och på helgen tillåter jag mig att hälla på 1-2 bitar hackad mörk choklad för lite helglyxkänsla. Det äts av alla och alla kan ju välja mellan frukten som finns hemma och det ger bra mättnad fram till lunch. Det tar bara en liten stund att fixa "veckans röra"" som sedan förvaras i kylen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.