Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparrot

  • evaldo 8 april 2010

    Är det flera än jag som inte gillar att riva pepparrot varje gång den ska användas?
    Jag gör så att jag river mycket på en gång och sen fryser jag in i en iskubsform. Det blir ca 1 msk i varje hål, lätt att bara ta fram så mycket som behövs vid matlagningen.

  • The_mama97mia 8 april 2010

    Jag tycker det förlorar lite i smak efter rivning, men om man fryser på engång så kanske.. Ska testa det, tack för tips!

  • jimboz 8 april 2010

    Jag har ett litet rivjärn som jag river pepparrot med, samma som jag använder till parmesanen. Det är väl inte så jobbigt att riva men du kanske tycker att det kliar lite i ögonen..Men tipset som du gav är ju alla tiders för det kan behövas när man har för mycket hemma och inte vill kasta.

  • sikaal 9 april 2010

    Annars går det bra att riva frusen. Bara ta fram och riva det man ska ha och in i frysen med resten!
    Men jag skall också testa att frysa i kubform, låter bra!

  • evaldo 9 april 2010

    Riven pepparrot som förvaras i kylskåpet förlorar arom och styrka efter ett tag.

  • frucaos 9 april 2010

    Förlorar arom - för mig är det bara positivt, tycker att pepparrot är alldeles för starkt!! Det får bli i mycket små mängder om jag ska använda det ... synd egentligen, för det är ju himla bra för imunförsvaret.

  • jimboz 9 april 2010

    Vi hade vild pepparrot på vårt landställe tills bonden massakrerade varenda buske i närheten. Den är tydligen svår att bli av med och kan mota bort andra växter om den får växa okontrollerat. Men det som slog mig var att den är ju inte direkt billig i affären, så varför är den så dyr ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.