Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Persiljerot?

  • Samur 19 december 2011

    Halloj alla härliga matfantaster!

    Jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig. Jag läste i ett recept att det skulle vara persiljerot i. Vad är det och kan jag använda persilja i stället? :)

    Tack på förhand!!!! {kissing}{eat}

  • Erajscha 19 december 2011

    Nej, du kan inte använda persilja. Persiljerot är en rotsak som ser ut lite som en palsternacka.

    Så här säger Ica om persiljerot:

    Persiljerot (Petroselinum crispum) eller Rotpersilja, som den benämns ibland, är nära släkt med persilja och hör ursprungligen hemma i medelhavsområdet, där den fortfarande växer vild. Rotpersiljans blad påminner om persilja i smaken. Utseendemässigt liknar rotpersiljan en liten palsternacka. Den skiljer sig dock från denna uppe vid rotänden, där rotpersiljan går rakt in mot skaftet och palsternackan är rundad. Palsternackan har även djupare fåror och är lite grövre uppbyggd.

    Persiljerotens smak påminner om palsternacka och selleri. Används främst tillagad, antingen i grytor eller kokt för sig själv. God att baka i ugnen med lite olivolja, eller i gratänger och puré. Riven är den god som råkost.

  • Samur 19 december 2011

    Tack!!!!! Ok nu vet jag och vad jag kan ta i stället {kiss}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.