Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizzaugn

  • Bianca 17 december 2007

    Jag undrar om det är någon här som provat att baka matbröd(tunt) i en pizzaugn typ obhnordica? Jag älskar tunt matbröd men tycker det är jobbigt med stekpanna. Har förut varit bortskämd med vedeldat bakugn. Fick en idé om att prova med pizzaugn istället för den svindyra meteorhällen. Någon som provat????

  • Aspholme 17 december 2007

    Går det inte lika bra på en plåt i ugn? Jag brukar baka mjukkakor, så att jag hela tiden har en plåt, längst ner i ugnen. 250" värme och brödspade. Dom gräddas på någon minut.:)

  • Bianca 17 december 2007

    Jodå, visst kan man baka i vanliga ugnen men jag tycker det får en speciell smak när man använder häll alternativt stekpannan. Kanske är det mjölet som får en annan smak. En pizzaugn har ju som jag förstår det en stenhäll och borde teoretiskt motsvara en bakhäll. Måste dessutom skaffa en ny "spjölk" eftersom min gamla spruckit. Inte så lätt att få tag på en tunn bra en. Tips även där kanske?

  • kaffesked 17 december 2007

    Vi har köpt en pizza-sten från Weber, som används i ugn eller på grillen, stenen ska förvärmas, pizzorna blir kanon. Vet inte om det funkar med bröd men det borde det göra tycker jag. Stenarna går att köpa antingen runda eller rektangulära.

  • Aspholme 17 december 2007

    En brödspade kan vilken duktig snickare som helst tillverka. vi gör sådana på mitt jobb, när vi är ledig.

    Jag har under lång tid bakat mjukkakor i Bagarstuga med Bakugn, så jag vet precis vad du menar. Jag tror att det är det överblivna mjölet som ligger kvar på stenarna, som ger denna speciella smak.

  • Bianca 17 december 2007

    Jag bugar och tackar för alla tips. Verkar dock lite besvärligt att förvärma en sten. Brödbak brukar ta några timmar i anspråk och då blir det att värma många gånger??

    Tacka alla!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.