Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatisgratäng

  • festmaten 14 december 2008

    Vilka knep använder ni för att få en riktigt krämig och god potatisgratäng?
    Min gratäng ser så god ut just när den kommer ur ugnen, men när vi skall ta andra portionen har potatisen sugit upp all vätska:'(
    Skall man hälla på grädde i omgångar?
    Kokar ni potatisen först, eller...?
    Använder ni riktig grädde, eller vad annars i så fall?

  • Gnurf 14 december 2008

    Min potatisgratäng blir bara krämigare och krämigare ju längre den står :D Jag skär alltid (med sk Moulie Julienne) potatisen i Janssonstavar (så populära just denna tid på året :D). 12-15 potatisar till en avlång gratängform (ca 4 stoora portioner), 1 stor lök finhackas. Blandar allt ordentligt i bunke vid sidan om med salt, vitpeppar och några pressade vitlöksklyftor. Därefter placeras potatisblandningen i gratängformen, pressas ner ordentligt så det blir tätpackat. På med 5dl helfet grädde. In i ugnen 20min på 220grader till kokning initierats, sedan sänker jag temperaturen till 150grader (kokning bibehålls) i ca 30min.

    Brukar bli bra :D

    Förr i tiden brukade jag koka potatisblandningen i gräddmjölk, men det känns som overkill eftersom det funkar lika bra enligt ovanstående (Y)

  • Nettan75 14 december 2008

    Jag brukar förkoka potatisskivorna, inte helt igenom utan bara ett par minuter. Sedan spär jag lite i taget medans den tillagas i ugnen. Om man vill ha den lite fluffigare använder jag riktig vispgrädde som jag vispar lite lätt, den smälter visserligen i ugnen men håller fortfarande en lite "lenare" koncistens.

  • UllaC 14 december 2008

    Jag häller på grädde i omgångar och använder "riktig" grädde. Det har hänt att jag har förkokat potatisen, men för det mesta gör jag det inte. Mina potatisgratänger är aldrig torra, men det beror nog på att jag är väldigt generös med grädden.

  • anluk 14 december 2008

    Var generös med grädden! Min syster gör som MatTina och kokar den innan, det blir kanongott!

  • Bakakuten 14 december 2008

    Jag brukar hälla på lite matgrädde mellan varven & sen häller jag på ca 3 dl när jag varvat klart , sedan häller jag på en förpackning med kelda ostsås. Det blir både gott & krämigt som du ville ha det :)
    Rekomenderas!

  • boz1965 15 december 2008

    Som många här skriver: Var inte rädd för att använda mycket grädde även om du kör "slanka linjen", det är ju trots allt inte varje dag man äter potatisgratäng, eller hur? :p

    Det är också en bra idé att skölja potatisen väl i kallt vatten under 20-30 minuters tid så drar man ur en del av stärkelsen vilket också bidrar till en bättre konsistens.

  • ros 15 december 2008

    Jag bryner löken utan att den får färg.
    Skala och skiva potatisen som jag lägger i vatten efter hand.
    Koka potatisskivorna i saltat vatten några minuter.
    Fyller en gratängform med hälften av potatisen, löken, salta och peppra.
    Häller över resten av potatisen.
    Använder alltid riktig grädde minst 3 dl till 4 portioner.
    Strö över riven ost och några smörklickar.
    Märker man att det blir torrt mot slutet, tillsätt mer grädde.
    Jag tycker att beror på vilken sorts potatis som man använder.
    Använder man en mjölig sort som King Edward, tycker jag att resultatet blir bättre än om jag använder en fastare potatis.
    Det är ju lika när man gör Janssons frestelse.
    Lycka till!!

  • markus 15 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 dec 2008

    Som många här skriver: Var inte rädd för att använda mycket grädde även om du kör "slanka linjen", det är ju trots allt inte varje dag man äter potatisgratäng, eller hur? :p

    Det är också en bra idé att skölja potatisen väl i kallt vatten under 20-30 minuters tid så drar man ur en del av stärkelsen vilket också bidrar till en bättre konsistens.


    Det är kanon att skölja potatisen först om man vill har gratängen lite såsig. Vill man däremot ha den kompakt sköljer man inte. Prova att lägga en klick smör i botten av formen och pressa ett par klyftor vitlök däri. Rosta sen vitlöken innan gratängen fylls på i formen

  • Eery 15 december 2008

    Min mamma gör världens godaste potatisgratäng (och janssonsfrestelse). Hennes hemlighet är att använda potatissorten King Edward(L)

  • Gnurf 15 december 2008

    Skrivet av sacki den 14 dec 2008

    Jag brukar hälla på lite matgrädde mellan varven & sen häller jag på ca 3 dl när jag varvat klart , sedan häller jag på en förpackning med kelda ostsås. Det blir både gott & krämigt som du ville ha det :)
    Rekomenderas!


    Alla dessa Keldaprodukter har jag knappt provat på ännu, men lite ostsås kan väl inte skada...det får man ta och testa :D I övrigt håller jag med Boz m.fl., det ska vara grädde i rejäla mängder. Är det fest så är det fest..vardagen är ju imorgon...:D

  • matnjutaren 15 december 2008

    Skrivet av markus den 15 dec 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 dec 2008

    Som många här skriver: Var inte rädd för att använda mycket grädde även om du kör "slanka linjen", det är ju trots allt inte varje dag man äter potatisgratäng, eller hur? :p

    Det är också en bra idé att skölja potatisen väl i kallt vatten under 20-30 minuters tid så drar man ur en del av stärkelsen vilket också bidrar till en bättre konsistens.


    Det är kanon att skölja potatisen först om man vill har gratängen lite såsig. Vill man däremot ha den kompakt sköljer man inte. Prova att lägga en klick smör i botten av formen och pressa ett par klyftor vitlök däri. Rosta sen vitlöken innan gratängen fylls på i formen


    Instämmer helt! Jag använder, minst, 5 dl vispgrädde och ser jag att det slutar "bubbla över" då slår jag i en skvätt till. :p
    E de fest så e de! (Y)

    Lycka till!
    *Kram*/Marita

  • festmaten 15 december 2008

    Tack för alla era tips!
    Här skall grädden flöda:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.