Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

potatismosvariation

  • Vea 18 mars 2011

    Kryddar ibland potatismoset med stark, skånsk senap och finhackade färska örter(timjan, persilja, gräslök). Går åt som smör i solsken! Men har någon andra förslag på hur man kan variera moset?(A)

  • Vetebullen 18 mars 2011

    Hej!
    Vi kryddar alltid med vitpeppar och kokar några vitlöksklyftor med potatisen. Vi tycker det blir jättegott. (L)

  • Vea 18 mars 2011

    ja lite vitlök i skulle ju definitivt "hotta upp" moset.Skulle kunna tänka mej det tillsammans med örterna. Använder alltid peppar, salt och muskotnöt som grundkryddning.{beauty}

  • espressly 18 mars 2011

    Något som är riktigt gott är att mosa med några jordärtskockor + örter

  • Vea 18 mars 2011

    Det var en helt ny variant{eat} - ska testas!

  • MatAnders 18 mars 2011

    Dragon är riktigt gott att ha i och även ört creme fraish.

  • The_mama97mia 18 mars 2011

    Och palsternacka! Koka med små bitar av palsternacka och mosa med potatisen, blir liten söt aningens nötaktig brytning. Passar med skirat smör, muskot, vitpeppar o salt förstås.

    Att ha i citron och dill är en höjdare till fisken.

  • Vea 18 mars 2011

    Jamen javisst vilka goda förslag! Det "förnäma" är ju att det knappast behövs någon sås..

  • kasia71 18 mars 2011

    jag brukar hacka lök och blanda i med klick smör, mums

  • Erajscha 18 mars 2011

    Parmesan och creme fraiche är gott i potatismoset. Det och förstås grundkryddorna salt, peppar och muskot.

  • boz1965 18 mars 2011

    Smör (inte margarin), vitpeppar och lite färskriven muskot, mer behövs inte enligt min enkla mening. :)

  • Vea 18 mars 2011

    Nä behövs gör det inte, men med rätt smaksättning kan det ge moset en annan dimension - nåja - en ny smakupplevelse i alla fall{eat}...

  • alindalinda 18 mars 2011

    örtsalt, riven muskot, persilja och vitpeppar! yum yum

  • DoctorWho 19 mars 2011

    Fräs tunt skivad purjolök mjuk i lite smör och rör ner i det färdiga moset.

  • Riss 19 mars 2011

    Blanda kokt celerirot med potatisen är väldigt gott tycker jag.

    Jag håller med om att lite färsk riven muskot nöt i moset är alltid gott.

    Här i Oz blandar man gärna kokt pumpa i moset också. (L)

  • boz1965 19 mars 2011

    Man kan ju iofs också blanda i kokta morötter och dito kålrot, men då blir det ju rabbemos. ;)

  • sju 19 mars 2011

    Det här moset uppskattas här hemma...

    Grovt potatismos med spenat och pinjenötter

  • Cassiopeya 19 mars 2011

    Skrivet av espressly den 18 mar 2011

    Något som är riktigt gott är att mosa med några jordärtskockor + örter


    Detta måste jag prova! Är sugen på att testa jordärtskocka, har inte hunnit dit än ;)

  • Cassiopeya 19 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 18 mar 2011

    Och palsternacka! Koka med små bitar av palsternacka och mosa med potatisen, blir liten söt aningens nötaktig brytning. Passar med skirat smör, muskot, vitpeppar o salt förstås.

    Att ha i citron och dill är en höjdare till fisken.


    Palsternacka är en favorit! Ska jag testa :D

  • Cilla71a 19 mars 2011

    Jag har alltid riven muskotnöt i min potatismos samt salt, vitpeppar, en äggula, en klick smör & lite mjölk. Blir väldigt gott mos (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.