Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rädda gjutjärnspannan!

  • Beckis83 13 februari 2011

    Har flera gamla gjutjärnspannor som det bränns vid i på en gång,antar att ytan är dålig eller är värmen för hög? Finns det något jag kan göra för att smörja upp dom igen?

  • MatAnders 13 februari 2011

    Smörjer du in dom ordentligt efter du sköljt ur dom?

  • Beckis83 13 februari 2011

    kanske inte varje gång men ibland,smörja in med olja?

  • MatAnders 13 februari 2011

    Skrivet av Beckis83 den 13 feb 2011

    kanske inte varje gång men ibland,smörja in med olja?


    Japp annars kan du ha i rejält med olja och liksom låta oljan värmas in i järnet i typ 30 min men håll uppsikt. Sen skall de smörjas in med matolja efter du sköljt ur den med varmt vatten.

  • Beckis83 13 februari 2011

    tack så hemskt mycket!

  • svengelsk 13 februari 2011

    Det finns bra utförliga råd i en tråd med rubriken Rengöra gjutjärnspanna. Ta dig en titt på den.

  • lmk 14 februari 2011

    Man kan , om man bränt pannan riktigt illa, lämna den till typ en billackeringsfirma för blästring.
    Vi gjorde det med våra sunkiga inbrända murrikor och dom blev som nya. man måste fetta in dom ordenligt såklart efteråt. Kostade lite fredagsfika till mekarna ;o)

  • jbson 14 februari 2011

    Skrivet av lmk den 14 feb 2011

    Man kan , om man bränt pannan riktigt illa, lämna den till typ en billackeringsfirma för blästring.
    Vi gjorde det med våra sunkiga inbrända murrikor och dom blev som nya. man måste fetta in dom ordenligt såklart efteråt. Kostade lite fredagsfika till mekarna ;o)


    Mycket bra tips! :DD

    Tack!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.