Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Räkor

  • sufly 23 juni 2010

    Hej!
    Jag undrar hur man skalar räkor?{embarrassed}
    Sedan undrar jag även om man måste käka upp räkorna samma dag eller om det går att äta dom dagen efter? Tänkte nämligen göra nån god röra {drool}

    Tacksam för svar!

    Och trevlig midsommar!

    MVH Sussie

  • siggemums 23 juni 2010

    Du börjar med att hålla i kroppen men ena handen och bryt av huvudet med andra.Tag sen tag med tummen och pekfingret i varje sida i skalet vid magen och böj bakåt mot ryggen och pilla ut räkan.Tag av skalet vid stjärten sist om det sitter kvar.
    Om du skalar dem kan du spara dem i kyl till dagen efter. Är de färska och fina håller de även med skalet på.

  • Bumbis 23 juni 2010

    Är inte räkorna färska så tycker jag att du ska skala dom så fort dom är tinade, nu funkar det att spara dom till dagen efter. Ska du göra en röra av dom så håller dom några dagar.

  • jimboz 23 juni 2010

    Det kan kosta livet, bäst att hålla sig borta från Räkor :)

    http://www.expressen.se/nyheter/1.1070743/mordades-for-sitt-satt-att-skala-rakor

  • UllaC 23 juni 2010

    Perfekt förklaring siggemums - det märks att du är en bohusläning!?(Y)(Y)(Y)

  • siggemums 24 juni 2010

    Skrivet av ullac den 23 jun 2010

    Perfekt förklaring siggemums - det märks att du är en bohusläning!?(Y)(Y)(Y)


    Tack! :)

  • maxxess 24 juni 2010

    Jag tycker danskarna har fått det rätt:
    "Pillede rejor"

    Alltså av med huvudet, sedan går det av automatik? Det finns bara ett sätt att få av skalet.
    En hummer eller krabba kräver lite teknik/kunskap, men räkor "pillar" väl sig själv när huvudet en gång är borta....?

    Rätt hanterad så kan tinad och skalad räka hålla i minst 2 dygn om kylkedjan ej brutits.
    Det finns färdigrätter med skalade räkor som har en hållbarhet långt över 2 dygn.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.