Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rengöring av pastamaskin

  • Peter_Stompare 17 oktober 2010

    Har plockat fram mina föräldrars pastamaskin, som innehöll både antika degklumpar och döda insekter. Är det nån som har tips på hur man håller apparaten ren? Kan man använda vatten?

  • boz1965 17 oktober 2010

    Är det en enklare modell utan kullager och den INTE är tillverkad av aluminium så kan du maskindiska den, Annars är det handdisk som gäller är jag rädd. Aluminium ska aldrig maskindiskas eftersom maskindiskmedlet gör att aluminiumet korroderar (hade det varit järn hade jag sagt "rostar") och fäller ut aluminiumoxid som man vet är en av orsakerna till Alzheimers. Dessutom blir det svartgrått och skitfult. ;)

  • Peter_Stompare 17 oktober 2010

    tycker det känns mest som någon form av rostfri plåt. Är värdelös som mekaniker men jag tror att det är kullager i.
    Någon diskmaskin äger jag inte ens, men kullager och sånt klarar av vanlig handdisk med diskmedel eller?

  • boz1965 17 oktober 2010

    Är det kullager i så kan du ge den en försiktig handdisk, men sänk inte ner den i vattnet utan ge den en tvätt med ett par droppar diskmedel och våt borste. Undvik att skrubba på kullagren om de är blottade. Skölj i sakta rinnande vatten, så tror jag att det ska gå bra.

  • Roggan 17 oktober 2010

    Enligt instruktionsanvisningarna till min pastamaskin ska man absolut inte diska den. Bara använda en borste att rengöra med.

  • boz1965 17 oktober 2010

    Skrivet av Roggan den 17 okt 2010

    Enligt instruktionsanvisningarna till min pastamaskin ska man absolut inte diska den. Bara använda en borste att rengöra med.


    Okej. Jag har alltid diskat min lite försiktigt, och den funkar som den ska. Men det kanske är olika från olika tillverkare...

  • cawn 17 oktober 2010

    I tvprogramet Niklas mat sa de oxå att man aldrig skulle diska pastamaskinen.Är väl ok om det är en maskin man använt regelbundet men om man har hittat insekter och dylikt måste det vara ok att diska den bara man låter den torka ordentligt innan man använder den så att det inte bildas degklumpar i maskinen.Sen kan man ju börja sköta den efter deras rekomendation att bara borsta av mjölet.

  • redd 17 oktober 2010

    Skrivet av cawn den 17 okt 2010

    I tvprogramet Niklas mat sa de oxå att man aldrig skulle diska pastamaskinen.Är väl ok om det är en maskin man använt regelbundet men om man har hittat insekter och dylikt måste det vara ok att diska den bara man låter den torka ordentligt innan man använder den så att det inte bildas degklumpar i maskinen.Sen kan man ju börja sköta den efter deras rekomendation att bara borsta av mjölet.


    Är det kullager så finns det risk att man inte kan få dom att torka ordentligt. Har varit med om det hänt på andra saker ;/

    Rekomenderar att man gör en deg som man kör många gånger genom maskinen och sedan slänger helt enkelt.

  • Shoutoutloud 17 oktober 2010

    såg på trädgårdsfredag och de gjorde pasta ute i trädgården och då sa han att man aldrig skuklle diska den. kom inte ihåg vad han sa men jag tror man skulle borsta den och köra på lite mjlk i den. eller nåt. så att det inte skulle bli degklumpar kvar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.