Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rensa fläskfilén

  • Heisjo 9 mars 2008

    :@
    Igår var det dags igen! Hade köpt en till synes fin fläskfilé, men det var massor av senor och fett att rensa bort. Jag blir så irriterad varje gång. Och det tar sådan tid.....
    Någon som har ett bra tips på hur man lättast rensar fläskfilé!??
    Alla idéer mottages tacksamt!:)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Bra kniv - det är bästa rådet.
    :)

  • Lovis 9 mars 2008

    Håller med, en bra kniv är det bästa.(Y)

  • Okänd 9 mars 2008

    Håller med-Bra kniv

  • farmoringer 9 mars 2008

    Bara att ta fram brynet och en kniv. Sen är det bara att putsa...För det är hopplöst om man har en slö kniv..

  • Amber 9 mars 2008

    Visst kan man bli irriterad när man köper fläskfilé lr kött överhuvudtaget då det är så fint förpackat men när man sen öppnar det ser det ut som jag vet ej vad =)
    En bra kniv är ett måste.

    Sen har jag lärt mig att det inte är lönt att bli irriterad utan jag tar fram fläskfilén i tid & börjar.

  • bernit 9 mars 2008

    Jag använder en fiskfilé-kniv när jag skär bort senorna på filén och en vanlig kökskniv för fettet.
    Bra och välslipade knivar är ett måste i köket.

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Nu köpte du ju färsk filé som jag förstod. Annars är det ju lättare att putsa kött om det inte är helt tinat. Från fruset, låt tina ngn timme eller mindre, sen rensar du, ev skivar om du ska grilla det o lägga i marinad. Det brukar bli finemang.
    Som Amber skrev, ta fram i tid o kolla upp den. :)

  • Heisjo 9 mars 2008

    Verkar inte finnas ngn genväg....då är det bara att fortsätta som tidgare!!
    tack ialla fall!:)

  • tilda 10 mars 2008

    Ja, det är skitjobbigt ! På jobbet kan man bli stående med 15-20 kg file´som ser ut som skit när man väl putsat den färdigt. Tur att sånt inte syns när man fräst på den.:)

  • Lotten_J 11 mars 2008

    Som de andra skriver: En bra kniv är ett måste. Jag tycker att fläskfilén har blivit "sämre" kvalitetsmässigt nu för tiden med just fett och senor, är det någon annan som märkt detta?

  • Superbruden 11 mars 2008

    Håller med om att fläskfilén blivit sämre i Sverige. Tycker att köttet överlag har blivit sämre. Bor för tillfället i Tjeckien där vi har en otrolig kvalité på köttet, har verkligen blivit bortskämd. Sedan gör det ju inget att det är billigt, oxfilén kostar 60:-/kg. Så det gäller att njuta så länge vi är här för snart bär det hem igen.

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    suprebruden - vad jag blir avundsjuk!
    Man kan undra varför vi i Sverige , som har egen köttproduktion, köper in billigt kött från Danmark o en massa andra ställen. Tjeckiskt kött har jag nog inte sett däremot...
    När jag var i Tjeckien för en massa år sen minns jag att manhade mkt särskilda köttbutiker, typ charkuterier, man fick gå till en affär o köpa kött, en för grönsaker o en för öl...
    I Sverige köper vi allt på samma ställen utom alkoholhaltiga drycker då.... ;)

  • monicadanell 11 mars 2008

    EN bra kniv:)

  • enAnnan 11 mars 2008

    Så är det ju jämt tyvärr.
    En massa som faller bort.
    Trist,
    men sant..

    Åh jag är oxå avundsjuk på Superbruden!!

    Har du något mer läckert att berätta om utöver köttet från just Tjeckien???
    Nyfiken ju...

    Med släkt i Holland o Tyskland är jag ju överdrivet förtjust i deras (jättelika, superba sortiment o gudomliga frukt o grönt avdelningar) mataffärer,
    kan det vara liknande i Tjeckien tro??

  • matvraket 11 mars 2008

    Skrivet av Amber den 9 mar 2008

    Visst kan man bli irriterad när man köper fläskfilé lr kött överhuvudtaget då det är så fint förpackat men när man sen öppnar det ser det ut som jag vet ej vad =)
    En bra kniv är ett måste.

    Sen har jag lärt mig att det inte är lönt att bli irriterad utan jag tar fram fläskfilén i tid & börjar.


    Håller med! 95 % av gångerna måste jag fram med kniven o rensa. Förväntar mig inget annat. Blir istället överlycklig när jag inte måste rensa. (Y)

  • Superbruden 11 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 11 mar 2008

    Så är det ju jämt tyvärr.
    En massa som faller bort.
    Trist,
    men sant..

    Åh jag är oxå avundsjuk på Superbruden!!

    Har du något mer läckert att berätta om utöver köttet från just Tjeckien???
    Nyfiken ju...

    Med släkt i Holland o Tyskland är jag ju överdrivet förtjust i deras (jättelika, superba sortiment o gudomliga frukt o grönt avdelningar) mataffärer,
    kan det vara liknande i Tjeckien tro??


    Frukt och grönsaker är inte något överdrivet sortiment på men duger till oss. Ölen är underbar... naturligtvis och billig ca 6 kr för en halvliter. Går du ut och tar en dagens kostar det 20 kr. Maten är helt ok även om jag önskar att de kunde krydda lite mer... De har en potatiskaka som är underbart god den heter bramborak. Korvarna är oxå helt gudomliga..
    De är oxå väldigt duktiga på soppor, tar man en soppa på stan betalar man ca 5 kr, överkomligt tycker jag...:)

  • enAnnan 11 mars 2008

    Tjeckien låter som ett land jag skulle gilla.
    Tack för svaret
    :)

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    just det ja .... när jag läste svaret här ovan minns jagmin frustration närjag var i Prag 1988. Det stod Brambory ellr ngt liknande på varenda j-a meny. Jag fattade inte var det var...
    Det hade ju med potatis att göra. *suck*

    Det jag uppskattade mest i matväg - då på den tiden, innan muren föll - var maten från "hål i väggen", där fick man en bit typ bratwurst med stark senap o en bit rågbröd. Typ våra Sibylla kiosker.... På väg hem från nattklubb/ölstuga stannade man vid en Hål i väggen o fick ngt i krävan... haha...

    Öl - det är bara tjeckien bäst på. Satt på U´fleku i Prag o bara njöt.....

  • Superbruden 11 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 11 mar 2008

    just det ja .... när jag läste svaret här ovan minns jagmin frustration närjag var i Prag 1988. Det stod Brambory ellr ngt liknande på varenda j-a meny. Jag fattade inte var det var...
    Det hade ju med potatis att göra. *suck*

    Det jag uppskattade mest i matväg - då på den tiden, innan muren föll - var maten från "hål i väggen", där fick man en bit typ bratwurst med stark senap o en bit rågbröd. Typ våra Sibylla kiosker.... På väg hem från nattklubb/ölstuga stannade man vid en Hål i väggen o fick ngt i krävan... haha...

    Öl - det är bara tjeckien bäst på. Satt på U´fleku i Prag o bara njöt.....

    Jo, U´fleku är en känd turistfälla men rolig sådan... Hål i väggen finns kvar, billigt och gott... Tjeckien har så mycket mer än bara Prag det tänker man inte på men bl a har de helt underbar skidåkning nästan som i Österrike men kostar hälften så mycket. Otroligt vackert landskap och många romantiska små städer med en arkitektur som slår gamla stan i Stockholm med längder... Jag kan verkligen rekommendera alla att ta en tur i Tjeckien, det är ju faktiskt inte så långt från Sverige och dessutom otroligt billigt.
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.