Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Riva choklad utan spill????

  • Kurisutina 10 mars 2011

    Hjälp när jag river choklad blir det statiskt och får det över hela köket(lite överdrivet men..).Har någon tips om hur man gör detta snyggt ???

  • tomospj 10 mars 2011

    Skrivet av Kurisutina den 10 mar 2011

    Hjälp när jag river choklad blir det statiskt och får det över hela köket(lite överdrivet men..).Har någon tips om hur man gör detta snyggt ???


    Ingen aning. Men om du gör det i diskhon så blir det åtminstone mindre kladd....

  • charliegrl 10 mars 2011

    Rivaren i matberedare? (slutet system)

  • amoz 10 mars 2011

    Jag använder ett pyttelitet rivjärn och tycker då att det håller sig där det ska.

  • Amika 10 mars 2011

    Bra fråga... Jag har precis samma problem! Till slut blir jag skitarg och hackar skiten istället! *skrattar*

  • sikaal 10 mars 2011

    Jag sätter rivjärnet i ett rätt stort fat med ordentlig kant, river, det brukar stanna i fat/skålen. Väntar några minuter,sedan knackar jag på rivjärnet med en metall kniv/sked och det brukar rasa av allt ihop, jag vet inte om det är att jag väntar men det statiska brukar ha gett sig!

  • DoctorWho 10 mars 2011

    Skrivet av amoz den 10 mar 2011

    Jag använder ett pyttelitet rivjärn och tycker då att det håller sig där det ska.


    Jag gör på samma sätt och det fungerar jättebra.

  • The_mama97mia 10 mars 2011

    Bäst resultat får man med riktigt kall choklad, lägg den i frysen en stund innan till o med...

  • Metbacksfru 26 mars 2011

    Chokladen ska vara riktigt kall, och sedan använder jag mig av IKEA's "rivburk". Köpte dessa burkar i 2-pack med rivlock, ett grovt o ett fint + ett förvaringslock, för en billig peng. Funkar skitbra att riva choklad i (och jag gör det ofta då jag använder mkt sånt i mat o bak)...

    Numera verkar den endast finnas i 1-pack (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50153180) men den är värd sitt pris tycker jag! (Y)

  • Imber 26 mars 2011

    Det finns käcka förvaringsburkar med rivlock, olika grovlekar på rivytan. tror att den jag sett kom från IKEA. Annars finns mycket roligt på "Bagaren och kocken" En mycket farlig sida för fattiga amatörkockar{embarrassed}

  • Buspippi 26 mars 2011

    Bra fråga brukar ha samma problem själv men nästa gång ska jag helt klart testa några av dessa tips för att slippa kladd och irritation. :)

  • redd 26 mars 2011

    Statisk elektricitet blir man lätt av genom.

    a) röra det laddade objektet och ta på jorden i ett uttag (metallsakerna som gör att man inte kan använda gamla kontakter i nya uttag.

    b) Samma som ovan men röra ett element istället. Är inte säker på att lagen kräver det men det känns som ett rimligt antagande, hur som helst är dom för dom nästan alltid jordade.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.