Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rostbiff

  • 30 mars 2005

    Har aldrig gjort hel rostbiff i ugn. Undrar om det räcker med salt och peppar som det står i de få recept jag hittat? Eller finns det någon som har ett smarrigt recept som de har lust att dela med sig av? Bör inte innehålla paprika, chili, piri-piri etc. pga av allergi. Tack på förhand för eventuella råd!

  • 4 april 2005

    Här kommer ett recept från Nigella:6 portioner2 1/4 kg rostbiff eller innanlår 1 msk olivolja 1 1/2 tsk salt peppar 1 tsk rosmarin, finhackad färsk eller smulad torkad (går säkert bra med annan ört om man inte gillar rosmarin)Gör så här:Sätt ugnen på 200 grader och gnid in steken med olivolja, salt, peppar och rosmarin. Sätt in den på ett galler i ugnen. Jag brukar steka rostbiffen i 25 minuter per kilo kött, då blir den härligt röd inuti. Stek den längre om du vill ha den mer genomstekt. Ta ut steken och låt den vila innan du skär upp den. Till den här söndagsmiddagen ska den vara kall eller ljummen.Ett annat:8 portioner1,6 kg rostbiffMARINAD:1 dl kalvfond1 1/2 l vatten3/4 dl salt2 vitlöksklyftor1 lagerblad1 dl persilja2 tsk dragonSätt ugnen på 125°C.Lägg köttet okryddat i en ugnsform. Sätt i en stektermometer. Stek i nedre halvan av ugnen tills termometern visar 60°C.Blanda marinaden i en kastrull, ge den ett uppkok och låt den sedan svalna.Ta bort termometern och lägg steken imarinaden. Använd så litet kärl att marinaden står över köttet, eller vänd det någon gång under marineringen. Ställ köttet i kylen minst 5-6 timmar, gärna över natten.Ta upp köttet och ta bort nätet. Skär i tunna skivor med vass kniv och servera rostbiffen med fyllda tomater och en god potatissallad.Experimentera själv med kryddor du tycker om, eller gör egen marinad!Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.