Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rostbiff i lergryta

  • jocke88 10 februari 2011

    Jag fick en lergryta i julklapp, och har nu börjat laga stora delar av min mat i den. Det blir ju så otroligt gott, och är samtidigt väldigt smidigt. Hittils har jag lagat enklare saker, som kotletter med potatis, köttfärslimpa, och liknande, men idag var jag iväg och köpte 1,2 kilo rostbiff som jag tänkte tillaga i lergrytan.

    Problemet är att jag inte hittar några bra recept, jag hade tänkt rostbiffen och lite rotfrukter tillsammans. Ska rostbiffen stekas innan? Vilken temperatur ska jag ha, och vid vilken innertemperatur är den färdig?

  • Godismona 10 februari 2011

    Kanske det här receptet kan hjälpa dig till viss del.
    Jag har en gammal kokbok från Ica förlaget. Lycka till!

    1. Lägg lergrytan i blöt minst en halvtimme före användning, annrs spricker den.
    2. Gnid in köttet med salt och peppar och lägg i grytan.
    3. Sätt in grytan i KALL ugn. Sätt termostaten på 250 grader.
    4. En rostbiff på 0,5 kg blir färdig på ca 30 minuter, en på 800 gram är färdig efter ca 50 minuter, 1 kg tar 1 timme och 1,5 kg ca 1 timme och en kvart.
    5. Eftersom alla ugnar är lite olika kan det vara klokt att ta ut grytan ca 10 minuter innan beräknad tid och kolla med köttermometer eller sticka.
    6. Mycket blodig = 55 grader, medium = 65 grader och genomstekt 75 grader.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.