Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

rostiga kakformar

  • sockiplast 15 januari 2012

    hej.

    har ett par gamla sockerkaksformar som har varit farmors, de är lite rostiga, lite går bort med svinto men jag provade i sommras att plantera växter i dom, hade plastpåse mellan formen och jorden men det blev ändå riktigt, riktigt rostigt och svinto biter inte riktigt på det.
    tänkte lacka dom innan jag plantera igen men rosten måste bort.
    finns det något enkelt man kan göra för att få bort det?
    såg nåt om citron och coca cola men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
    eller något annat som inte är allt för giftigt?

  • boz1965 15 januari 2012

    Stålborste och "knogfett" är nog det enda, är jag rädd.

  • Erajscha 15 januari 2012

    Jag läste följande tips på ett annat forum:

    "Blanda citronsyra ( finns på ica )
    1 påse till ca 3dl vatten och tilsätt gelatin och koka ihop
    så du får lite konsistens på det.
    smörj sedan in det som är oxiderat rostigt med det och vänta 1 dag.
    torka sedan bort det med våt trasa samt olja in.

    funkar Uber bra med rostiga skiftnycklar o vad du än behöver rengöra
    snällt mot dina fingrar och eventuella djur barn osso."

  • boz1965 15 januari 2012

    Beror på om det är ytlig rost eller om det är gravrost. På gravrost biter bara mekanisk bearbetning med exempelvis stålborste. Eftersom det inte funkade med Svinto har rosten troligen gått på djupet och då hjälper inga vanliga hushållskemikalier. :)

  • jas65 15 januari 2012

    Klart att citronsyra fungerar. Annars så kan man köpa saltsyra på färgaffären som du blandar med 3 delar vatten.

  • Jilliii 15 januari 2012

    Jag tar bort rost med KETCHUP!

    Urbra!

    Funkar på även på ex nycklar och mynt etc!

    Dränk fläckarna med ketchup, låt stå och sedan skölj evt skrubba lite. Missas något så repetera

  • jas65 16 januari 2012

    På biltema så finns det en rostlösare som fungerar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.