Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Silikonformar som fäller

  • crazycavylady 1 maj 2012

    Jag undrar om det är någon mer än jag som har problem med silikonformar som det fälls vitt pulver ur?, dvs det dyker upp små vita kristaller på ytan efter ett tag. Jag har googlat som en tok och inte hittat nåt.

    Det spelar ingen roll om jag har hand- eller maskindiskat formarna. Formarna är från Anders Petter (diskad på båda sätten) och panduro (endast handdiskade och ska tåla maskindisk).

    Ska man göra nåt speciellt för att de ska hålla sig fina?

  • husmusen88 2 maj 2012

    Nej, har inte hört om det problemet tidigare.. Men låter som att det blir några avlagringar eller så kanske de torkat?

  • rostok 2 maj 2012

    Oj, då skulle jag inte våga använda dem längre. Vad jag har förstått så är de inte alls nyttiga att baka i. Jag har själv en som stor som har formen av en ros, och den måste jag pensla ordentligt innan jag häller i smeten i. Men som sagt, jag är mycket tveksam till användandet av den, även om det blir fina kakor i den.

  • sva 2 maj 2012

    Har inga problem med mina muffinsformar. Har inte hört talas om det problemet du talar om.
    Mina muffinsformar är cirka 4 år gamla.

  • eccuulaisaa 3 maj 2012

    Jag är inte så insatt i detta, men vattnet man diskar med kan ha betydelse. Vi har lite kalk i vårt vatten och det ger lite vitt så vissa ytor, oavsett hur man diskat. Men jag vet inte, bara en tanke.. :P

  • husmusen88 3 maj 2012

    Skrivet av eccuulaisaa den 3 maj 2012

    Jag är inte så insatt i detta, men vattnet man diskar med kan ha betydelse. Vi har lite kalk i vårt vatten och det ger lite vitt så vissa ytor, oavsett hur man diskat. Men jag vet inte, bara en tanke.. :P



    Du har en poäng där, kalkvatten lämnar ju lagringar och synnerligen på plast!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.