Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skala potatis dagen innan?

  • 19 maj 2006

    Hej! Tacksam för snabbt råd om någon vet: Skall göra potatissallad till många och undrar om det funkar att skala potatisen dagen innan och sedan lägga potatisen i en kastrull med vatten.Tack på förhand!

  • 21 maj 2006

    Hej jag tror att du ska kunna skala den å sedan lägga den i blöt över natten. men prova gärna med bara några stycken en gång innan så att du vet om det verkligen fungerar. LYCKA TILL!

  • monac 3 mars 2008

    det kan du göra...lägg i nån skiva citron så missfärgas den inte! vatten så det täcker & in i kylen.:)

  • mistralwind 3 mars 2008

    Nu var ju det här inlägget rätt gammalt, men för de intresserade så är mitt förslag att röra ihop rubbet på en gång och låta den stå och dra tills nästa dag. Funkar med gräddfilsvarianten.
    Olje- pot.sallad vet jag däremot inte hur det funkar. Där kan nog krävas lite extra olja och kryddor under middags- dagen skulle jag tippa på.
    Kokt potatis smakar inte bra när den legat en dag, tycker iaf inte jag..

  • azlan_lena 4 mars 2008

    Färsk skalad potatis går bra att spara till nästa dag i kallt vatten som täcker , vore det jag skulle jag koka o tärna potatisen o göra klart så salladen kan stå till sig nästa dag,men är det varm potatissallad koka då samma dag som skall bjudas .

  • marinkovic 4 mars 2008

    (Y)
    Hej
    När jag ska göra riktigt mycket potatissallad som tex student eller konfirmation,då brukar jag köpa 1 jättestor brk på 5 kg kokt 6 tärnad potatis,detta har City Gross.
    Sedan vispar jag grädde som blandats med gräddfil el majonäs gärna båda delarna.Hackad dill samt purjolök i microskopiska bitar.Salt,svartpeppar eller mera kryddor efter smak.
    Den blir jättegod & är billigar snabbare än om du ska stå & koka skala,skiva potatisen m.m
    Lycka till hoppas du vågar testa !

  • marinkovic 4 mars 2008

    :o
    Oh !
    Det var ett gammalt inlägg,men kanske någon annan behöver tipsen!

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    jag tycker det var ett bra tips - vet ni potatis är inte så billigt nuförtiden, så om man kan få tag på färdigkokt som du skriver kan det vara prisvärt och tidsbesparande. Tid är pengar... Jag såg att Netto säljer ibland potatisgratäng i vakuumpack en 2 kgs för 49:-, det är ju faktiskt inte dyrt!!!!! Har inte provat själv men är sugen på att testa nån gång.

  • farmoringer 4 mars 2008

    Jag skalar alltid potatis dagen innan om jag ska ha till potatismos eller gratäng mitt i veckan. Spar ju lite tid när man har bråttom.....

  • bernit 4 mars 2008

    Skrivet av azlan_lena den 4 mar 2008

    Färsk skalad potatis går bra att spara till nästa dag i kallt vatten som täcker , vore det jag skulle jag koka o tärna potatisen o göra klart så salladen kan stå till sig nästa dag,men är det varm potatissallad koka då samma dag som skall bjudas .


    Håller med azlan_lena
    Genom att koka och tärna potatisen dan innan (eller i alla fall blanchera) så behåller potatisen sin färdiga form och smak
    Potatis kan naturligtvis skalas och förvaras i vatten över natten, det finns dock en liten varning och det är att mycket av potatisens stärkelse dras ur potatisen, detta brukar normalt inte ställa till några problem, men skall man t.ex. använda potatisen till rårakor behöver man ju stärkelsen i potatisen.

    /BÅ :p

  • Okänd 4 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2008

    jag tycker det var ett bra tips - vet ni potatis är inte så billigt nuförtiden, så om man kan få tag på färdigkokt som du skriver kan det vara prisvärt och tidsbesparande. Tid är pengar... Jag såg att Netto säljer ibland potatisgratäng i vakuumpack en 2 kgs för 49:-, det är ju faktiskt inte dyrt!!!!! Har inte provat själv men är sugen på att testa nån gång.

    Här uppe i Dalom kostar gratängen 72 kr, och det är lite dyrt.
    Har smakat den hos mamma och den är faktiskt krämig och god.Jag gör alltid egen gratäng.

  • ooops 10 mars 2008

    Att skiva eller tärna potatis och lägga i kallt vatten höjer kvaliten. Potatisen blir knaprigare lixom. Men den ska sjöljas ur några ggr under tiden. Ska inte täckas med annat än vattnet och behöver inte stå i kylskåp. Bästa resultatet märks på råstekt.

  • jas65 11 mars 2008

    Skrivet av ooops den 10 mar 2008

    Att skiva eller tärna potatis och lägga i kallt vatten höjer kvaliten. Potatisen blir knaprigare lixom. Men den ska sjöljas ur några ggr under tiden. Ska inte täckas med annat än vattnet och behöver inte stå i kylskåp. Bästa resultatet märks på råstekt.

    Håller med ooops
    Det måste bytas om den skall förvaras.
    Jag har ett super recept på potis sallad på min sida.
    Mvh
    Höft mera
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.