Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skumma saker händer

  • crollan 22 april 2009

    Har ni tänk på att vissa varor kan förändras till det sämre vid te. x kokning eller annat tillfälle ? Har ni råkat ut för det och vad gör ni åt det för att "dölja" det ?
    Ta Falukorv som exempel : Den smakar fläsk när den har varit frusen. - Då äter men den färsk istället.
    Eller lätt- Creme fraiche. Den kan bli "sur" när man kokar den.- Tillsätt mera salt

  • Hobby-kokken 24 april 2009

    Troligtvis rätt - men man kan ju också välja råvarer som står sig under tillagningen. Problemet är att tillsatserna i dessa halv-kemiska produkter inte tål värmen därför ändras smaken. Go slow - använd bas råvaror istället - och njut en bättre smak

  • kockenamatoren 24 april 2009

    Skrivet av crollan den 22 apr 2009

    Har ni tänk på att vissa varor kan förändras till det sämre vid te. x kokning eller annat tillfälle ? Har ni råkat ut för det och vad gör ni åt det för att "dölja" det ?
    Ta Falukorv som exempel : Den smakar fläsk när den har varit frusen. - Då äter men den färsk istället.
    Eller lätt- Creme fraiche. Den kan bli "sur" när man kokar den.- Tillsätt mera salt



    -Hur länge har den "FALUKORVEN" legat i frysen?? Fettet börjar härskna typ efter en månad saktliga... Kanske du ska köpa ett annat märke och med mer "Kötthalt"... Kokar du falukorven?

  • Lotten_J 24 april 2009

    Kan någon förklara detta? För kanske tio år sedan skulle jag steka strömmingsfileér som jag panerade så fint. Lägger dessa i stekpannan som vanligt, som jag alltid har gjort. Det var nämligen inte första gången jag tillagade sådan mat. Jag hade inte mer än lagt ner dessa och ser hur alla fiskfiléerna liksom bara smälter bort, de liksom försvann och kvar i pannan fanns.....ingenting!!! Jag ropar dit min sambo och säger att han måste stå här och kolla då jag sätter ner omgång 2 med fisk och han tror ju jag är tokig men så står vi båda två och ser samma sak.....fisken försvinner!!!! Är det nån som kan ha någon förklaring på detta?

  • kockenamatoren 24 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 24 apr 2009

    Kan någon förklara detta? För kanske tio år sedan skulle jag steka strömmingsfileér som jag panerade så fint. Lägger dessa i stekpannan som vanligt, som jag alltid har gjort. Det var nämligen inte första gången jag tillagade sådan mat. Jag hade inte mer än lagt ner dessa och ser hur alla fiskfiléerna liksom bara smälter bort, de liksom försvann och kvar i pannan fanns.....ingenting!!! Jag ropar dit min sambo och säger att han måste stå här och kolla då jag sätter ner omgång 2 med fisk och han tror ju jag är tokig men så står vi båda två och ser samma sak.....fisken försvinner!!!! Är det nån som kan ha någon förklaring på detta?


    -ja det lät ju mystiskt, stekte oxå strömming igår tyckte oxå att fisken minskade ovanligt mycket... Men den försvann inte helt *skratt*, misstänker att det har någon process sker med fettet i fisken, kanske påverkas strukturen om inte fisken fileas i tid och kommer snabbt till islåda??

  • Gnurf 24 april 2009

    Du var förkyld...å märkte inte på lukten att det var Surströmmingsfiléer du råkat panera. Easy Question...nått annat Lottis vill ha förklarat kanske!?? :)

    Skrivet av Lotten_J den 24 apr 2009

    Kan någon förklara detta? För kanske tio år sedan skulle jag steka strömmingsfileér som jag panerade så fint. Lägger dessa i stekpannan som vanligt, som jag alltid har gjort. Det var nämligen inte första gången jag tillagade sådan mat. Jag hade inte mer än lagt ner dessa och ser hur alla fiskfiléerna liksom bara smälter bort, de liksom försvann och kvar i pannan fanns.....ingenting!!! Jag ropar dit min sambo och säger att han måste stå här och kolla då jag sätter ner omgång 2 med fisk och han tror ju jag är tokig men så står vi båda två och ser samma sak.....fisken försvinner!!!! Är det nån som kan ha någon förklaring på detta?

  • Okänd 24 april 2009

    Det är ju det jag sagt, det är kört med Östersjön!
    Nu smälter strömmingen också.

  • Lotten_J 24 april 2009

    Ha ha tänk att inte ens gnurfen vet.....nädu nån surströmming var det inte och så galen är jag inte att jag panerar surströmming.....Om fisken skulle ha minskat i storlek är ju en sak men att hela jäkla fisken försvann om intet.....

    Skrivet av Gnurf den 24 apr 2009

    Du var förkyld...å märkte inte på lukten att det var Surströmmingsfiléer du råkat panera. Easy Question...nått annat Lottis vill ha förklarat kanske!?? :)

    Skrivet av Lotten_J den 24 apr 2009

    Kan någon förklara detta? För kanske tio år sedan skulle jag steka strömmingsfileér som jag panerade så fint. Lägger dessa i stekpannan som vanligt, som jag alltid har gjort. Det var nämligen inte första gången jag tillagade sådan mat. Jag hade inte mer än lagt ner dessa och ser hur alla fiskfiléerna liksom bara smälter bort, de liksom försvann och kvar i pannan fanns.....ingenting!!! Jag ropar dit min sambo och säger att han måste stå här och kolla då jag sätter ner omgång 2 med fisk och han tror ju jag är tokig men så står vi båda två och ser samma sak.....fisken försvinner!!!! Är det nån som kan ha någon förklaring på detta?

  • Lotten_J 24 april 2009

    Som jag skrev till Gnurfen...Hela fisken försvann, fanns inte en gnutta kvar i stekpannan :o Tur jag hade vittne till detta


    Skrivet av lilldrulen den 24 apr 2009

    Skrivet av Lotten_J den 24 apr 2009

    Kan någon förklara detta? För kanske tio år sedan skulle jag steka strömmingsfileér som jag panerade så fint. Lägger dessa i stekpannan som vanligt, som jag alltid har gjort. Det var nämligen inte första gången jag tillagade sådan mat. Jag hade inte mer än lagt ner dessa och ser hur alla fiskfiléerna liksom bara smälter bort, de liksom försvann och kvar i pannan fanns.....ingenting!!! Jag ropar dit min sambo och säger att han måste stå här och kolla då jag sätter ner omgång 2 med fisk och han tror ju jag är tokig men så står vi båda två och ser samma sak.....fisken försvinner!!!! Är det nån som kan ha någon förklaring på detta?


    -ja det lät ju mystiskt, stekte oxå strömming igår tyckte oxå att fisken minskade ovanligt mycket... Men den försvann inte helt *skratt*, misstänker att det har någon process sker med fettet i fisken, kanske påverkas strukturen om inte fisken fileas i tid och kommer snabbt till islåda??

  • Gnurf 24 april 2009

    http://www.youtube.com/watch?v=NzlG28B-R8Y

  • systeryster 24 april 2009

    Skumt! Måste vara ovanligt fet strömming som bara smälter bort.:o

  • Babzan 24 april 2009

    Städade ur skafferiet häromdagen, vilket jag inte gjort sen dec-08,måste jag lite skamset erkänna:o
    Till min förvåning hittade jag en köpt, inplastat sockerkaka längst in bakom alla påsar och sirapsburkar. Datumet visade bäst före 081221 men konstigt nog verkade den hur fräsch som helst och inget synligt mögel.
    Skumt va? Ville inte öppna och känna efter hur den luktade men jag tycke nog att den vid det här laget borde ha varit ganska grön ....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.