Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Social mat man lagar vid bordet

  • Dintan 22 januari 2012

    Skulle vilja ha förslag på rätter man lagar gemensamt vid bordet. Gillar rätter där alla sitter vid bordet och pysslar med sin egen mat, typ fondue eller liknande.

  • asamariah 22 januari 2012

    Raclette?

  • Dintan 22 januari 2012

    Fondue, Raclette och Sukiyaki har jag kommit på men det måste finnas många flera.

  • The_mama97mia 22 januari 2012

    Raclette! Man smälter racletteost i små pannor, kan ev grilla saker på toppen av grillenmed, serverar med kokt potatis, små cornichons och gul lök.

    Fondue som du själv nämner är ju också jättegott och mysigt.

  • The_mama97mia 22 januari 2012

    Haha, alla har samma tanke.
    Det slog mig en sak till, förr fanns typ stående bordsgrill, som roterade, då kunde man sitta o mecka sitt egna grillspett o sen sköta sin egen grillning liksom.

  • Amika 22 januari 2012

    Det här är en rätt som är mycket social och lite speciell. Man lagar den dock inte vid bordet.
    Men det sociala kravet uppfyller den. :)

    Kycklinggryta med Ugali och spenatröra

  • Mistys 22 januari 2012

    Jag har en steksten vi använder ibland. Fungerar ungefär som raclette dvs man steker sitt kött på stenen och har såser och olika tillbehör. Stenen förvärms i ugnen länge innan gästerna kommer.
    När vi äter raclette brukar jag göra en egen variant med fläskfilé, starka korvar, grönsaker, ost och potatisgratäng till.

  • Linna5 3 februari 2012

    Tacos? visst, man får göra färdigt färsen/kycklingen eller vad man nu vill ha, men annars sitter ju alla och pillar med sin egen mat vid bordet...

  • NatalieO 3 februari 2012

    Jag skulle också skriva tacos, eller tortilla! Tycker det är en jättetrevlig och social maträtt, och jättegott! Man kan variera den på många sätt, man kan göra listan med tillbehör mycket lång och det är typisk en sådan rätt där man sitter länge, plockar med maten och har trevliga samtalsstunder.

  • smoothieking 3 februari 2012

    Kanske skaldjur, som till exempel kräftor, krabba, hummer eller räkor? Vi brukar hälla upp räkor i en skål, så kan var och en skala dem och göra sin egen räkmacka vi bordet :) Tillbehör kan vara bröd, salladsblad, majonäs, dill, kokt skivat ägg osv. Kladdigt men roligt!

  • knyppeltanten 3 februari 2012

    Fondue,som var poppis på 70-talet? Antingen med olja eller buljong som man doppar sina köttbitar i. Eller ostfondue. Jag måste nog leta rätt på fonduegrytan känner jag :-)

  • jen_has 3 maj 2012

    Sushi :) Jag har några recept i min kokbok.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.