Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sour creme istället för Creme fraiche?

  • marietta 15 november 2008

    Vilken produkt kan ersätta creme fraiche?

  • frucaos 15 november 2008

    Skulle tro att sour creme är det närmaste du kommer. Det där är alltid ett problem när man är utomlands!! Tål den kokning? Det minns jag inte... Annars får du väl tillsätta den helt på slutet och bara värma upp maten, som vi gör med gräddfil.

  • kaffesked 15 november 2008

    Matlagnings youghurt eller turkisk/grekisk youghurt borde funka att byta med.

  • monac 15 november 2008

    lite dubbel creme och lite turkiskyoghurt(lite fetare och kokbar ,10%) så får du ju de där lite syrliga.
    vad ska du laga???

  • marietta 26 november 2008

    Vet inte vad jag ska laga men det e sa ofta jag hittat intressanta recept och sa saknar jag denna ingrediens. Det e trist. Mycket gott hemifran som inte finns har. :(

    Men tusen tack for era tips! (L)

  • marietta 16 april 2009

    Sa matlagning yoghurt klarar alltsa att bli kokt? Eller varme om jag har den i en paj?

  • popik 16 april 2009

    Eller varför inte göra egen smetana, finns bland mina recept.

  • gimmiahug 16 april 2009

    Hej Marietta,

    Det går faktiskt att få tag på Creme Fraiche i Australien, även om man får leta lite! Har ni Coles där du bor? I de större butikerna hittade jag Creme Fraiche i alla dess varianter när jag bodde där.

    Annars kan du göra din egen; detta receptet använde jag när jag bodde på vischan i Oz ett tag:



    And for those of you who can't get your hands on creme fraiche in the grocery store? Make your own instead of substituting sour cream or whatever else - creme fraiche has its own lovely flavor profile and reacts uniquely with heat, which is why cooking with it is such a pleasure. Plus, making your own is beyond easy. Here's what you do:

    Pour 2 tablespoons of buttermilk and 2 cups heavy cream (do not use the ultra-pasteurized, additive-filled kind or this won't work) into a clean glass jar. Screw the lid shut and let stand at room temperature (between 65 and 75 degrees F) for 8 to 24 hours, or until thickened. Stir and refrigerate at least 24 hours before using (this helps to continue thickening the cream). It will keep for about 2 weeks in the refrigerator.

  • marietta 17 april 2009

    Ja tvvärr så bor jag i NT's tredje största stad vilket bara innebär invånare på 10.000 så Coles är en dröm! LOL Här finns inget med andra ord. (N)
    Tack för receptet! (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.