Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

svärmor

  • 30 september 2004

    Hej! jag ska bjuda min pojkväns föräldrar på middag så jag skulle villja få tips på vad jag ska bjuda på. vill gärna imponera på dem.

  • 30 september 2004

    Kanske denna enkla,goda paj + en fräsch sallad med gurka & majs i till! Vitt vin eller öl passar bra till!---------------------------------------Paj på fårost, tomat och svart oliv 4-5 djupfrysta smördegsplattor Fyllning: 30 gram smör100 gram fårost1/2 dl vispgrädde5 msk färsk hackad basilikac:a 5-6 stora tomatersvarta oliver Tina smördegsplattorna (tex i micron) och lägg dem i en pajform.Nagga botten med en gaffel. Smält smöret och tillsätt grädden och fårosten i mindre bitar. Låt alltsammanssmälta ihop till en tjock och slät massa. (så jättetjock blir den ju inte) Tillsätt den färska hackade basilikan (klipp gärna basilikan med en kökssax, mycket enklare än att använda en kniv) Skiva tomaterna. Placera ut dem i pajformen och täck dem med ostmassan. Strö över svarta oliver. Grädda pajen i 225 grader i cirka 20 minuter. Garnera ev. med basilikablad. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Jag använder aldrig fårost (gillar inte)utan "kofeta", men det är ju en smaksak. Jag tar även lite mer smör, grädde och fetaost än i receptet för att få lite mer ostmassa till pajen, tycker det blir för lite med 1/2 dl grädde & 100 gram ost. Tror jag brukar ta 150 gram ost. En "kruka" basilika brukar vara lagom. Mycket oliver-KALAMATAOLIVER ska det vara enligt mig!!! MUMS! (Receptet är från boken "Rosendals Trädgårdscafé") LYCKA TILL!/EE

  • 30 september 2004

    Hemlagad ärtsoppa med pannkaka!!!Impar på vilka svärföräldrar som helst.Köp ärter och följ instruktionerna på paketet, men blötlägg ärterna med en matsked salt.Viktigt också att fläsket är rimmat.Pannkakorna blir extra frasiga med lite havregryn i smeten, och varför inte bjuda med hemkokt hallonsylt? Köp djupfrysta hallon, lägg i en kastrull och sockra rejält. Koka upp och rör försiktigt i fem till tio minuter.

  • 1 oktober 2004

    Detta är jättegott!lägg 4-6 kotletter i en ugnsfast form.Blanda 3 dl grädde, 1 burk creme fraiche, 1/2 dl japansk soja och 1 tsk sambal oelek och häll över kotletterna. Sätt in i ugnen på 175 grader, ca 1 timme. Servera med kokt, pressad potatis och en sallad.Till dessert kan du bjuda på en Tarte Tartin:6 skivade persikor2 dl brun farin2 msk smörVarvar persikor med farin, klicka på smöret och täck med pajskal. Gräddas i 180 grader, ca 30 minuter. Serveras varm med vaniljglass.

  • 1 oktober 2004

    hej!jag tycker att du ska vara dej själv och laga det du själv och din kille tycker blir gott!vet ju inte vad det är för människor och inte heller varför du vill imponera på dom? var dej själv från början så blir det inte fel sen, dom kanske blir imponerade.. vem vet! lycka till med vad du nu lagar! hälsningar från micke.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.