Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torka svamp i ugnen?

  • EmmieSophie 25 september 2010

    Hur torkar jag svamp i ugn och hur många grader? Och hur lnge?
    Och kan man torka mycket åt gången?

  • The_mama97mia 25 september 2010

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/torka_svamp_5339.html

    Finns minst en tråd till i ämnet

  • Diddi1982 11 februari 2011

    Min mamma brukar göra så. Tror det är 75 - 125 grader hon har på ugnen..beror på vad för svamp det är och hur blöt den är. Hon brukar fylla två plåtar åt gången och variera plats på dem om vilken som är överst då och då. Sen så ser hon till att ugnsluckan är lite öppen så att det inte blir att svampen steks/kokas i vätskan som försvinner från svampen.

  • 5katter 12 februari 2011

    Vi brukar inte torka svampen i ugnen utan bara lägga svampen på en bricka och låta den stå i nån vecka

  • wildlife 12 februari 2011

    Trä upp dom på en tråd med hjälp av en synål och häng upp som en tvättlina i rumstemperatur... Större svampar delas och små kan få vara hela...

  • jbson 12 februari 2011

    La svampen (trattisar) på plåtar med tidningspapper nere i källaren nära vedspisen och där torkade de fort o fint.(A)

    Har testat ugnen men gillar inte lukten som blir, tycker inte att de blir torra utan små mörka o konstig konistens...

  • Hilmer54 12 februari 2011

    Har provat torka i ugn inget bra resultat.

    Testa att spänna upp ett lakan el dyl. och sätt kupevärmaren under så torkar svampen fort.

    Har själv en hemmasnickrad svamptork, 3 fasta frigolitväggar och 1 löstagbar, hyllor av myggnät under placerar jag kupevärmaren.
    Fungerar superbra(Y) extra + Väger ingenting lätt att flytta.

  • boz1965 12 februari 2011

    Skrivet av Hilmer54 den 12 feb 2011

    Har provat torka i ugn inget bra resultat...


    Har också testat det där. Ingen höjdare precis.

  • jonsar02 12 februari 2011

    Jag jobbar med svamp och kan inte rekommendera att torka i ugnen. Kvalitén blir inte bra och det sprids jättemycket sporer runt i rummet och det kan skapa problem för personer med luftrörsproblem.
    Det bästa sättet att torka är att göra en egen tork (finns jättemycket skisser och beskrivningar om man söker på internet) som man kan ha utomhus när man använder den eller köpa en tork och ha den ute när man kör den. T.ex. har OBH Nordica en hyfsad tork för hobbybruk men sen finns det dyrare och bättre torkar att köpa.

    Om man trots allt vill torka i ugnen ska det vara en varmluftsugn och man ska bara ha 50 grader. Annars blir det för hett och svampen får en mycket dålig kvalitét.

  • Hilmer54 12 februari 2011

    Skrivet av jonsar02 den 12 feb 2011

    Jag jobbar med svamp och kan inte rekommendera att torka i ugnen. Kvalitén blir inte bra och det sprids jättemycket sporer runt i rummet och det kan skapa problem för personer med luftrörsproblem.
    Det bästa sättet att torka är att göra en egen tork (finns jättemycket skisser och beskrivningar om man söker på internet) som man kan ha utomhus när man använder den eller köpa en tork och ha den ute när man kör den. T.ex. har OBH Nordica en hyfsad tork för hobbybruk men sen finns det dyrare och bättre torkar att köpa.

    Om man trots allt vill torka i ugnen ska det vara en varmluftsugn och man ska bara ha 50 grader. Annars blir det för hett och svampen får en mycket dålig kvalitét.


    Provade torka med varmluftsugn men det blev inte bra
    För varmt och för lite luftcirkulation.
    I och för sig var det soppar, dom kanske innehåller mer vätska än ex trattisar

  • Diddi1982 13 februari 2011

    Tycker det är konstigt att ni får en konstig konsistens på svampen...det har min mamma aldrig fått utan den har blivit som den torkade svamp man kan köpa i butik.

    Att lufttirka på tidningspapper eller plåtar är ett bra tips o enkelt...händer att vi gör så med..men inte det enklaste då man har katter som är precis överallt o leker med precis allt =-/ =-p

  • christian34 24 september 2011


    Jag fick torkad svamp av en väninna. Den var torkad i kuddvar som fick hänga över vedspisen.Resultatet var förträffligt !!
    Annars tycker jag det borde gå bra i en varmluftsugn på måttlig temperatur och luckan på glänt och på perforerade plåtar.

  • frucaos 24 september 2011

    Ska man nödvändigtvis använda ugnen så sätt bara på ugnslampan - ingen värme alls! Tycker att de blir svarta och trista då med, men de smakar ok. Bäst är som andra sagt att lufttorka - jag ställer gärna i pappkartong ovanpå datorn ... den ger lagom med värme! blir superbra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.