Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är det jag har köpt och vad ska jag göra med det?

  • The_mama97mia 11 juli 2011

    Hej!
    Jag hittade ingen liknande fråga i matprat så öppnar en tråd.
    Det händer mig rätt ofta att jag köper ngt nytt och spännande, gillar att gå i asiatiska livsmedelsbutiker bland annat.

    Nu köpte jag något jag aldrig sett förut - Côm Xanh -
    eller Grüne reisflocken/Groene Rijstvlokken

    Google ger mig detta

    http://www.king-kao.de/Asiashop-p1189h160s227-green-Riceflakes.html

    Är det nån som har sett detta och testat? Ska man koka det för sig och servera till, eller ska man blanda med vanligt ris?

    Står tyvärr inget om tillagning på påsen, men i länken står det nåt om att bara ha på kokande vatten o sen servera som tillbehör eller i en soppa.

    Spännande är det!

  • The_mama97mia 11 juli 2011

    Mannen i butiken kunde inte hjälpa mig, han hade ingen aning.
    Det lär ska vara vietnamesiskt?

    En påse om 200 g kostade 14 kr.

  • frucaos 11 juli 2011

    Väntar med spänning ...

  • Mistys 11 juli 2011

    Så här säger google translate:) Vet inte om jag blev något klokare:s

    Mata in ris flingor lätt i kokande vatten. På kort tid har du en välsmakande tilltugg eller ett tillägg till soppor, etc.

  • irrevirre 11 juli 2011

    Tydligen är det ett tidigt skördat (ungt) och pressat ris som smakar lite sött. Passar bäst till fisk och skaldjur.
    Berätta hur det går{laugh}

  • The_mama97mia 12 juli 2011

    haha, ja jag läste också att man skulle kunna ha det att panera fisk i?
    Blir väl en hyllvärmare detta som så mkt annat haha... Vore kul om nån hade provat före mig??? *fegis-mia*

  • The_mama97mia 12 juli 2011

    Vi tittade också på en påse med vad som såg ut som torkade miniräkor, det tordes jag nu inte köpa, undrar vad man gör med såna? Pulvriserar o kryddar med eller ???

  • husmusen88 12 juli 2011

    Du använder det i soppor/grytor ungefär som bönor. Fisksoppa med chili och lime kan man ha det i :)

  • The_mama97mia 12 juli 2011

    Skrivet av husmusen88 den 12 jul 2011

    Du använder det i soppor/grytor ungefär som bönor. Fisksoppa med chili och lime kan man ha det i :)


    Menar du att man äter dom hela??? räkorna var som 0,5-1 cm stora/långa. Räligt ju... :)

  • husmusen88 12 juli 2011

    Skrivet av mama97mia den 12 jul 2011

    Skrivet av husmusen88 den 12 jul 2011

    Du använder det i soppor/grytor ungefär som bönor. Fisksoppa med chili och lime kan man ha det i :)


    Menar du att man äter dom hela??? räkorna var som 0,5-1 cm stora/långa. Räligt ju... :)


    Haha nej, jag menade Côm Xanh! Det kan man lägga till istället för bönor eller ris i soppa! Blir väldigt gott.
    Torkade räkor kan man göra fisksås på. Eller så slår du kokande vatten på dem och låter dem stå tills de blir mjuka, krama ur vattnet lite och hacka dem. Sen kan du woka dem i grytor eller använda som smaksättare i soppor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.