Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad betyder det?

  • crollan 26 mars 2009

    Jag har ett recept som kommer från ett storkök (antar jag).
    Men jag "kör på känn", eftersom det inte finns några måttangivelser.I rec:oeptet står det :

    1 Dpm =

    Vad betyder Dpm?

  • Bones 2 april 2009

    Dpm är ju elektrisitet grej.. vad jag har lärt mig så jag förstår som inte om det finns i recepter med.. troligtvis ett stavfel

  • crollan 16 april 2009

    Ingen aning. Det kanske är som du säger: En felstavning. Jag tänkte att det kanske finns någon som är med i MK som arbetar inom storkök eller något liknande, och som kanske har ett svar . Själv har jag funderat på Dussin PortionsMåltider eller Deciliter PortionsMåltid, men receptet lyder

    1 Dpm = 100 g köttfärs/grönsaker.

    Alltså kan det inte vara Deciliter PortionsMåltid. :o

  • Savi 17 april 2009

    Jag tror att Dpm kan vara en procentsats när det gäller matlagning.När ett recept inte har några fasta måttenheter får man gå på känn på hur mycket man har tänkt laga.Ska man då ha tex köttfärs i den rätten & det står 1dpm så ska man ha 1 procent/portion köttfärs jämnfört med de andra ingredienserna (då inte krydda utan om man har större produkter såsom potatis mm).

  • crollan 17 april 2009

    Okay, så då var jag inte helt fel ute som lagade maten "på Känn".
    Vad bra, jag tänkte lägga in receptet på MK eftersom det inte finns här, men som sagt fanns det inga måttangivelser. Jag ska laga den framöver och tänka efter hur mycket jag tar på ett ungedär och sedan skriva in det.

    Tack för svaren ! :)

  • Gnurf 17 april 2009

    Del per Måltid.

    Alltså, av en fastställd färs/grönsaksblandning skola tagas 100g per tillagad måltid. För 100 Måltider plockas 10kg färs/grönsaksblandning fram ur de gigantiska storköksfrysarna...:)

  • crollan 17 april 2009

    Wow, vad du kan !! (Y)
    Vackert språk...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.