Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har ni på midsommarbordet?

  • Jilliii 16 juni 2009

    Vi e bjudna till svärmor, o det blir knytkalas..
    alla ska ha med vad de själva ska äta , o så 1 liter jordgubbar/familj...

    vi måste åka tåg, e ca 10 mil härifrån, o har hund o barnvagn, så kan inte ha alltför mycket packning o vi har ingen direkt tid på oss att ta oss ur tåget så att säga..

    Hade gärna velat göra saker klara innan, då man vet vad man har hemma, förbereda lite, men vad?


    Vad brukar ni ha?
    ingen av oss e sill-fan.. så undanber de..

    Kött e alltid gott, men provar gärna vegetariskt..

  • Jilliii 17 juni 2009

    hallå??

  • mooseella 17 juni 2009

    gör en potatissallad och ta med något kött , kan vara färdigskivat eller klart för grillning. till det samt valfria grönsaker. en sås på creme fraich och valfri kryddning till, gärna med färska örter, det är altid gott.
    lägg kylklampar i väskan där maten är så håller det bättre.

    Eller baka någon paj med alltiett, enkelt och gott att ta med sig. + grönsaker till.

  • lockemicke 17 juni 2009

    jadu det här va en bra fråga själv ska jag ha typ 5 tallrikar jordgubbar per persson (=

    det är alltid gööt med hemagjorda revbenspjäll med potatis sallad till.
    ägg röra med nyklippt dill är också en favorit till midsommar bordet.
    sen kan man ju fina till det lite med någon coctail eller färsk pressade frukter blir mycket bra.

    själv sitter jag hemma alldeles ensam som vanligt )=

    ska nog ta och göra plankstek till mej och en jäkla massa jordgubbar till efterrätt

  • susanne7206261 17 juni 2009

    ska själva bort och ska ha med oss va vi vill äta tänkte göra pastasallad och ta med kött att grilla och någott gott bröd håller sig i kylväska smakar bra. trevlig midsommar.(H):):D

  • nettis70 17 juni 2009

    Skrivet av Jilliii den 16 jun 2009
    hej
    Vi e bjudna till svärmor, o det blir knytkalas..
    alla ska ha med vad de själva ska äta , o så 1 liter jordgubbar/familj...

    vi måste åka tåg, e ca 10 mil härifrån, o har hund o barnvagn, så kan inte ha alltför mycket packning o vi har ingen direkt tid på oss att ta oss ur tåget så att säga..

    Hade gärna velat göra saker klara innan, då man vet vad man har hemma, förbereda lite, men vad?


    Vad brukar ni ha?
    ingen av oss e sill-fan.. så undanber de..

    Kött e alltid gott, men provar gärna vegetariskt..




  • Okänd 17 juni 2009

    Sill, matjessill, spicken sill, gräddfil, färskpotatis med dill, gräslök, vad mera behövs?

    Jo naturligtvis en snapsvisa:

    Nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den nu tar vi den, nu tar vi den nu tar vi den nu tar vi den, nu tar vi den , nu tar vi den..............SKÅÅL.... aahh! Nu tog vi den, nu tog vi den, nu tog vi den, nu tog vi den. Och nästa sup den kommer snart, spill inte ut på bord och fat, nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den, nuuu tar vi den!

    Kan tyvärr inte koma på vad melodin heter, :@ hjälp mig någon!

  • annelieberggren 17 juni 2009

    Sill av flera slag, lax, ägg halvor och färskpotatis börjar vi med.
    Sen grillar vi kött och har potatis gratäng till.
    Sen jordgubbar och grädde eller en frukt blandning och kaffe.

  • margitkallgren 17 juni 2009

    Glad Midsommar på dig JanGunnar. Sjung inte för många verser bara!
    Melodin heter Oh Tannenbaum och är en tysk visa,
    Ha det bra Margit med make1

  • Monika46 17 juni 2009

    Jag gör min supergoda vitlöks och senapsgravade sill. (Y)(Y)(L):p
    Alla mina barn brukar säga att det är ingen midsommar utan denna sill. Så testa att göra den, jag lovar att Ni inte blir besvikna...:D
    Vi har även matjesill och till det gräddfil med gräslök och dillkokt nypotatis, Janssons frestelse, senapssill, ägghalvor, köttbullar, prinskorv samt en god grönsallad. :p(Y)
    Till dessert har vi gammeldags vaniljglass, jordgubbar, socker och vipad grädde. :p(Y)
    Senare på kvällen min underbart goda jordgubbstårta och kaffe.:p(Y)
    Och så har vi nubbar och öl till sillen så klart. :p(Y):p

    Monikas vitlöks- och senapsgravade strömming

    Midsommartårta á la Monika

  • Monika46 17 juni 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 17 jun 2009

    Sill, matjessill, spicken sill, gräddfil, färskpotatis med dill, gräslök, vad mera behövs?

    Jo naturligtvis en snapsvisa:

    Nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den nu tar vi den, nu tar vi den nu tar vi den nu tar vi den, nu tar vi den , nu tar vi den..............SKÅÅL.... aahh! Nu tog vi den, nu tog vi den, nu tog vi den, nu tog vi den. Och nästa sup den kommer snart, spill inte ut på bord och fat, nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den, nuuu tar vi den!

    Kan tyvärr inte koma på vad melodin heter, :@ hjälp mig någon!


    Jo då Jan-Gunnar den kan jag...(Y) Men hur skall jag få ljudet att stanna kvar på denna sidan :D??
    Nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den...
    Glad Midsommar Jan-Gunnar och alla andra med förståss!!!
    NU TOG VI DEN , NU TOG VI DEN , NU TOG VI DEN , NU TIOG VI DEN!!!!!!!! GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!!!!:D

  • Okänd 17 juni 2009

    Skrivet av margitkallgren den 17 jun 2009

    Glad Midsommar på dig JanGunnar. Sjung inte för många verser bara!
    Melodin heter Oh Tannenbaum och är en tysk visa,
    Ha det bra Margit med make1


    Visst är det den melodin!
    Men det lär nog inte bli så stora utsvävningar, har fått akut ont i ryggen, vet inte vad det kan bero på.
    Men sillen och nubben åker väl ner ändå!
    Ha en skön midsommar alla MK-are!

  • berggrenskan 17 juni 2009

    Vi äter alltid sill till lunch på Midsommar, men min son tycker inte om sill så jag gör alltid en paj också. Den pajen som alla yngre runt mig bara älskar.
    [recept][60053/recept]
    Den går bra att göra i förväg och ta med, en salld till och lite bröd så är ni i hamn.

  • berggrenskan 17 juni 2009

    Nytt försök att få receptet rätt
    Taco köttfärspaj

  • stepp567 17 juni 2009

    GLAD MIDSOMMAR!! till er alla på MK.:D

  • Majainorr 17 juni 2009

    Rätterna kan variera lite, men en rätt som vi har haft i ca 20 år, alltid, är en sillsallad gjord på färskpotatis, matjesill, gräddfil, majonäs, ägg, rödlök och dill. Den är så himla god att den är ett måste. Njut med ett hårdbröd till. Och öl och nubbe! (H)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.