Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vaniljmjöl?!

  • linneajohan 25 december 2010

    Hej!

    Jag undrar om det bara är socker som har förmågan att ta upp smaker eller om andra torrvaror också gör det?

    Jag tänker att man kan göra vaniljsocker. Även om man silar bort vaniljbitarna finns det vaniljsmak kvar i sockret.
    Kan man göra vaniljvetemjöl på samma vis? Vanilj-Fibrex? Vanilj-vetekli?
    Lakritsmjöl? (bortsilad lakritsstång) Kardemummamjöl? (bortsilade kardemummakärnor) Kanelmjöl? (bortsilad kanelstång)

    Det kommer ju inte ha samma SÖTMA, det förstår jag. Men rent hypotetiskt? Fungerar det?

    Linnea

  • asasto 26 december 2010

    Jag brukar stoppa ner vaniljsänger i müslin jag brukar göra och den tar upp vaniljsmaken.

  • linneajohan 26 december 2010

    Silar du bort vaniljstångerna då? Annars kanske det är dem som smakar?

  • asasto 27 december 2010

    Nej jag tar inte bort vaniljstängerna, det är stora hela vaniljstänger så de syns tydligt, och jag äter inte själva vaniljstängerna utan det som ligger runtomkring dem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.