Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vardagsfisk?

  • 14 december 1999

    Lagar fisk alldeles för sällan. Och behöver lite inspiration. Kan någon hjälpa mig med ett gott fiskrecept?Gärna enkelt./eva

  • 14 december 1999

    Det enklaste jag vet, och som dessutom är mycket gott, är att lägga torsk (det går bra med frusna block) på en bit folie, helst en portion/foliepaket. Skär en tomat och lägg några skivor på varje fiskbit, salta och peppra och lägg ev en klick smör på och stäng till foliepaketet. Lägg det sedan ovanpå potatis som du kokar som vanligt. Om fisken är tinad tar det i allmänhet bara 10 minuter för den att bli färdig. Lite längre om den är frusen.Lycka till!

  • 16 december 1999

    Något som är jättegott är japaninspirerad teriyaki-lax. Dessutom busenkelt:Köp lax i portionsbitar med skinnet kvar. Lägg den i teriyakimarinad i 1-2 timmar i kylen (eller kortare tid i rumstemperatur). Såsen finns i de flesta större livsmedelsbutiker. Men de som de har i asiatisk butiker är ofta godare.Sätt in laxen i ugnen 225° 5-7 minuter. Det bästa är att använda en digital stektermometer (54°). Jag har precis köpt en, fisken blir kanon eftersom den är precis lagom stekt. Du servera laxen med ris, lite värmd teriyakisås samt garnerar med lite sesamfrön.

  • 17 januari 2000

    Ett enkelt sätt att laga fisk är att koka fisken i buljong med purkolök och servera pressad potatis till. Jättegott och jätteenkelt.

  • 18 januari 2000

    Hej!Jag håller med Anita - det är supergott att göra fisk i ett foliepaket i ugnen! Riktig snabbmat, dessutom. Testa också att köpa hel regnbåge (kallas även regnbågslax eller regnbågsforell). Gnid in fisken med lite smör, salta och peppra. Lägg en klick smör i buken tillsammans med dill eller finhackad schalottenlök. Vik in i folie och låt stå i ugn ca 30 minuter. Perfekt bjudmat eftersom den sköter sig själv i ugnen och inte osar.../AnniQa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.