Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför inte frysa in?

  • 28 februari 2005

    Varför inte göra lite större portioner och frysa in? Visst blir det inte samma känsla som vid nylagat, men det är både godare och billigare än att köpa färdigt!Men prova gärna följande "singelrecept""Fisk i underbar örtsås", 1 port2 vita fiskfiléer, färska/lösfrysta1 frp matlagningsgrädde1/2 fiskbuljongtärning2 msk av vardera hackad fryst eller färsk persilja/basilika/dillsaft och skal av 1/2 citron1 msk idealmjölSalta filéerna lätt och lägg att vila. Häll matlagningsgrädden i en stekpanna och vispa ner idealmjöl. Koka upp, lägg i buljongtärningen och vispa tills den löst sig. Tillsätt citronsaft+skal och örter. Lägg i filéerna bredvid varandra och låt sjuda några minuter. Servera med potatis eller ris, som för enkelhetens skull kan lagas i mikro."Pasta med körsbärstomater", 1 port1 port torkad pastaca 1 dl halverade körsbärstomater1 vitlöksklyfta, hackad/pressad1 schalottenlök, hackad1 msk oliv/annan olja1/2 dl grönsaks/örtbuljong på tärning1-2msk hackad basilikasalt, svartpepparKoka pastan medan du fräser vitlök och lök i oljan. Tillsätt tomater och fräs en stund, varefter du häller över buljongen. låt puttra en stund och strö sedan över basilikan. Smaka av med salt och svartpeppar och rör sedan ner den kokta pastan. smaksätt gärna med något av följande: riven mozzarella, 1 msk kapris, hackad röd chili, svarta oliver.

  • evaldo 31 december 2007

    Att göra storkok ibland är både vettigt och ekonomiskt. Jag gör det så ofta jag kan, och fryser in.
    Sen har min sambo färdiga matlådor , bara att ta fram.

  • Okänd 31 december 2007

    Jag gör precis som evaldo.Bekvämt att bara ta fram ur frysen när fantasin och tiden tryter.

  • anluk 31 december 2007

    Gör väl inte storkok direkt, men när vi äter blir det nästan alltid ett par portioner över till att frysa in och ta fram när orken inte finns.

  • Lena 31 december 2007

    Jag gör i bland stork och fryser in (men tycker maten tappar mycket smak)

  • Okänd 31 december 2007

    :D

    Skrivet av Lena den 31 dec 2007

    Jag gör i bland stork och fryser in (men tycker maten tappar mycket smak)

    Stork lät gott,haha.(Y)

  • Lena 31 december 2007

    ja mena stor kok

  • Amika 31 december 2007

    *Skrattar åt inläggen ovan* Det var ju ganska roligt, eller hur Lena? :D Tänk vad felskrivningar kan göra...
    Jag gör ganska ofta storkok eftersom jag är singel. :) Praktiskt att bara ta fram om man är lite lat en kväll. Sen är det ju inte så kul att laga en massa mat och sen äta den själv. :) Så då är det skönt att bara kunna plocka lite från frysen. :)

  • farmoringer 1 januari 2008

    Jag gör helst inte storkok. Blir alltid lite över men det ska man ju ha i matlådan dan efter. Är inte överdrivet förtjust i fryst upptinad mat.....Om det inte är köttgrytor vill säga. För det kan ju bli godare om det fått vara fryst..

  • 1 januari 2008

    att göra storkok är riktigt smidigt(Y):D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.