Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför koka upp mjölken?

  • pickels 30 december 2010

    Läste i ett recept för äggstanning och då står det att man skall koka upp mjölken, låta den svalna och sedan vispa i ägg o.s.v.

    Helt säker på att man inte behöver koka upp mjölken först innan man gör en äggstanning men blir så himla nyfiken på varför dom skriver så.

    Vad händer med mjölken? Vad blir det för skillnad på slutresultatet? Kan man ha nytta av det i andra maträtter?


    / Vetgiriga Pickels

  • sikaal 30 december 2010

    Äggstanningen skall "vattna" sig mindre. Det gjorde alltid mamma, men det har jag lagt ner. Kanske var mjölken mindre behandlad förr.

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Omeletten blir inte lika grovporig om man kokar upp mjölken. Jag kokar mjölken varje gång och det gör verkligen skillnad. Men den behöver inte kallna helt bara så det inte blir omelett i bunken du vispar ägg och mjölk i.

  • josefssonberit 30 december 2010

    Mjölet sjunker till botten om man inte kokar upp mjölk/mjöl först!

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Skrivet av josefssonberit den 30 dec 2010

    Mjölet sjunker till botten om man inte kokar upp mjölk/mjöl först!


    Man behöver inte ha mjöl i omeletten. Jag brukar t ex ta 6 dl mjölk och 4-5 ägg beroende på storlek. Den "stannar" sig bra utan mjöl.

  • Mistys 30 december 2010

    Håller med! Jag har fått lära mig att koka upp mjölken för att få bort mjölkblåsorna ur omeletten. Har heller aldrig mjöl i min omelett. Bara gräddmjölk, ägg och salt. Binder över folie och ställer formen i en långpanna med vattenbad i ugnen ( för att inte få färg på varken undersida eller översida) vill ha min omelett gul runt om.

  • pickels 30 december 2010

    Ok, tack för alla svar.
    Skall testa att göra 2 st. omeletter i morgon. :)

  • porvoonmuija 10 januari 2011

    Jag lagar omelett i stekpanna utan vare sig mjölk eller mjöl.jag mäter upp ett halvt äggskal vatten per ägg och vispar sedan enbart så mycket att äggen vispats sönder.Helt ltet salt i och tämligen varm ej het panna.

  • Mistys 10 januari 2011

    Skrivet av porvoonmuija den 10 jan 2011

    Jag lagar omelett i stekpanna utan vare sig mjölk eller mjöl.jag mäter upp ett halvt äggskal vatten per ägg och vispar sedan enbart så mycket att äggen vispats sönder.Helt ltet salt i och tämligen varm ej het panna.


    Sån omelett gör jag också ibland men det är skillnad på det och ugnsomelett som jag tror denna fråga handlar om. Ugnsomelett kallas ibland också för "fin äggstanning " i vissa kokböcker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.