Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vart i ugnen?

  • hansdotter 7 mars 2008

    Hejsan alla goa medlemmar:D
    Jag skulle verkligen behöva en lathund över vart i ugnen olika maträtter ska placeras:( Tex, gratänger, potatis, kött, kyckling, bakverk, bröd m.m. Uppe, mellanläge, nedre delen, längst ner? osv.
    Tack snälla på förhand!!!
    ..

  • kajsa36 7 mars 2008

    :p ja jag brukar gå lite på känn.... det beror lite på som sagt tex gratänger som ska "gotta" till sig har jag i mitten samt..ja det mesta faktiskt... en del bakverk i nedre delen...

  • hansdotter 7 mars 2008

    Tack!
    Så brukar jag oxå göra, men det vore så himla bra med en "mall" över olika maträtter(Y)
    Några fler som har förslag?

  • lennali 7 mars 2008

    Hej hansdotter
    Gallret har jag alltid på 1:a falsen längst ner, där gräddar jag sockerkakor bl a.
    Rutor i långpannan, stoppar jag in på 2:a falsen nerifrån.
    Småbullar, småkakor och muffins mitt i ugnen.
    Vid gratinering av maträtter som bara ska få färg, i mitten av ugnen.
    Gratänger av olika slag som behöver mer tid, höjer jag gallret till 2:a falsen nerifrån.
    Och när jag får plötsligt hjärnsläpp :o när jag bakar tar jag fram den heliga "sju sorters kakor" där står det så fint var man ska stoppa diverse saker.
    I regel så står det i de flesta recepten var man i ugnen ska placera, men som sagt var inte i alla.
    Hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite.
    Hälsningar Lena

  • hansdotter 7 mars 2008

    Skrivet av lennali den 7 mar 2008

    Hej hansdotter
    Gallret har jag alltid på 1:a falsen längst ner, där gräddar jag sockerkakor bl a.
    Rutor i långpannan, stoppar jag in på 2:a falsen nerifrån.
    Småbullar, småkakor och muffins mitt i ugnen.
    Vid gratinering av maträtter som bara ska få färg, i mitten av ugnen.
    Gratänger av olika slag som behöver mer tid, höjer jag gallret till 2:a falsen nerifrån.
    Och när jag får plötsligt hjärnsläpp :o när jag bakar tar jag fram den heliga "sju sorters kakor" där står det så fint var man ska stoppa diverse saker.
    I regel så står det i de flesta recepten var man i ugnen ska placera, men som sagt var inte i alla.
    Hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite.
    Hälsningar Lena

    Tack snälla lennali!
    Jag får sammanfatta alla bra tips jag får så jag får min lilla lathund i köket (Y)

  • ikah 7 mars 2008

    Så här brukar jag tänka.
    Stora grejer längst ner tex skinka, grova och mörka limpor, stekar, pannkaka, mjuka kakor och formar med höga kanter.
    Mellan tex paj, gratänger, pizza, bullar, kakor, kycklingfileer, kött som ska ha efterstekning, fisk.
    Uppe tex snabba maträtter eller bakverk.
    Är man osäker är det lika bra att titta i kokboken, så gör jag!:D

  • hansdotter 7 mars 2008

    Skrivet av ikah den 7 mar 2008

    Så här brukar jag tänka.
    Stora grejer längst ner tex skinka, grova och mörka limpor, stekar, pannkaka, mjuka kakor och formar med höga kanter.
    Mellan tex paj, gratänger, pizza, bullar, kakor, kycklingfileer, kött som ska ha efterstekning, fisk.
    Uppe tex snabba maträtter eller bakverk.
    Är man osäker är det lika bra att titta i kokboken, så gör jag!:D

    Tack!
    Jag tycker sällan att det står i kokböckerna vart i ugnen maträtterna ska placeras:(

  • inaros 7 mars 2008

    Jag brukar tänka på vilken temperatur maten skall stekas på.
    Låg värme- nedre falsen. Exempelvis kött som steks på svag värme.
    Vill man ha färg på det som tillagas så högre upp.
    Sen beror det ju på hur stora grejjor man ska ha i ugnen också.
    :)

  • Lotten_J 7 mars 2008

    Oj, nu fick man sig allt en tankeställare. Jag använder alltid mittenläget i ugnen och allt har då blivit precis lika bra tillagat, bakverk som mat så inte vet jag.......har kanske haft tur i dryga 20 års tid eller? Det enda jag vet är när jag bakar mina sirapslimpor så gräddar jag dom nederst.....så jag bara tutar och kör så det är nog inte så mkt hjälp från mig. Men då kan man ju börja undra att vad gör det för skillnad på de olika falserna eftersom allt jag gör blir lyckat i och med att jag sätter allt på mitten

  • Ekorrungen 7 mars 2008

    Skrivet av hansdotter den 7 mar 2008

    Hejsan alla goa medlemmar:D
    Jag skulle verkligen behöva en lathund över vart i ugnen olika maträtter ska placeras:( Tex, gratänger, potatis, kött, kyckling, bakverk, bröd m.m. Uppe, mellanläge, nedre delen, längst ner? osv.
    Tack snälla på förhand!!!
    ..


    I Vår kokbok, allra sist på pärmens insida står det:

    Placera så här i ugnen:

    I övre delen:
    Gratinering, t ex varma smörgåsar,
    Färgsättning, t ex skorpor

    Imitten:
    Småkakor, muffins, rulltårtor.
    Mindre jäsbröd, t ex bullar, rågkakor
    De flesta maträtter, t ex köttfärslängder, pizzor, kycklinghalvor.
    Gratänger, puddingar i låg form eller på fat

    I nedre delen:
    Större jäsbröd, t ex limpor, längder.
    Mjuka kakor
    Suffléer, puddingar i hög form, rätter i vattenbad
    Större stekar, hel fågel

    Bra att veta:
    Det tar ca 10 min att värma ugnen till 200 grader

    Om övervärmen blir för stark, sätt in en extra plåt eller lägg på bakplåtspapper som skydd

    Om ugnsvärmen blir för stark, sätt in en extra plåt
    Lägg inte aluminiumfolie på ugnens botten, då blir emaljen överhettad

    Hoppas det var te nån hjälp! Hat så trevligt i helgen:)/Carin

  • MrVan 7 mars 2008

    Tänk på att om du har varmluftsugn så spealr det ingen roll, samma temperatur i hela ugnen. Däremot ska man lägga sej ca 20-25 grader under rekomenderad temperatur med vanlig ugn!!! Lycka till från MrVan & Aga....

  • hansdotter 7 mars 2008

    Tack snälla alla ni!!!!
    (Y)(Y)(Y)

  • farmoringer 7 mars 2008

    Tacka vet jag varmluften..slipper tänka på var..bara på värme...(Y)

  • anluk 7 mars 2008

    Står det inget särskilt i receptet använder jag mittläget.

  • hansdotter 7 mars 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 mar 2008

    Tacka vet jag varmluften..slipper tänka på var..bara på värme...(Y)


    Aha(Y) Det visste jag inte:) Jag har använt varmluften för att det har gått fortare att få upp värmen i ugnen... nästan pinsamt att erkänna:D
    Men jag får väl bjuda er alla på ett gott skratt åt min okunskap om ugnens finesser:D

  • farmoringer 7 mars 2008

    Men allt går fortare i varmluften..Tycker då jag. Speciellt om man ska ha gratänger och liknande...

  • hansdotter 7 mars 2008

    Då har jag inte vart helt ute och cyklat i alla fall:D
    Men att det inte spelade någon roll vart i ugnen man placerade maten i varmluftsugnen hade jag ingen aning om! Man lär så länge man lever(Y)
    Tack snälla farmoringer(L)

  • farmoringer 7 mars 2008

    Var så lite så......Min varmluft är ganska så ny så jag håller fortfarande på att testa med det mesta. Men snart så anänder jag aldrig funktionen "vanlig" ugn...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.