Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vila! Med eller utan täcke?

  • Guhawi 4 januari 2008

    Hej,
    Ofta står det i recept på stek eller liknande att steken skall vila 10-15 minuter innan man skär upp den. Skall man ha folie över köttet då, annars lär det ju kallna?

    //Guhawi

  • Okänd 4 januari 2008

    Jag slår in den i folie eller låter köttet ligga kvar i stekskyn.

  • anluk 4 januari 2008

    Jag slår också alltid in köttet i folie innan jag skär upp den (eller nu skall jag vara ärlig innan maken skär upp den=)

  • Guhawi 4 januari 2008

    Tack för att ni hjälpte mig i mitt brydderi.
    Jag var väl inne på att det var så jag skulle göra, men har inte kunnat läsa mig till det någonstans.
    Trevlig kväll!
    //Guhawi

  • 4 januari 2008

    samma här-FOLIE(Y)

  • farmoringer 4 januari 2008

    Jag vilar alltid middag med täcke...:p.....................Och steken i folie..

  • evaldo 4 januari 2008

    Folie här också , sen ställer jag in den i den avstängda ugnen ugnen tills resten är klart.

  • Lilljeppe 5 januari 2008

    Ja folie använder jag till steken. Sen är det lättare att skära upp den medans den är varm, men inte för varm. Jag kan tex servera Herrgårdsstek kall med varm sås, potatis och kokta grönsaker. Jummy(Y)

  • mistralwind 11 januari 2008

    Folie. Håller värmen och vilan gör att köttet inte "blöder" när du skär upp den, det lägger sig under vilan, så att säga... (Y)

  • Guhawi 12 januari 2008

    Skrivet av mistralwind den 11 jan 2008

    Folie. Håller värmen och vilan gör att köttet inte "blöder" när du skär upp den, det lägger sig under vilan, så att säga... (Y)


    Tack för detta svar (och alla andras) men nu vet jag även varför. Ofta så vet man bara att man skall göra si eller så men kanske inte så mycket varför. TACK! :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.